6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 22 juni 2018

appelazijn in de maak!


Op de een of andere manier, vind ik azijn een heel interessant product. Ik ben er de halve winter tot nu toe, al mee bezig.
Van de winter ben ik gestart met het maken van witte - en rode wijnazijn. Zie de blog: witte - en rode wijnazijn. Deze azijn wil niet echt vlotten. Ik laat ze maar geduldig staan. Zeker, nadat ik op Facebook van Verrot Lekker heb gelezen, dat daar een azijn al 2 jaar in de maak is. Deze begint zich nu pas, met hulp van een toegevoegde azijnmoeder, tot azijn te ontwikkelen.  Wil je meer weten over deze zogenaamde azijnmoeder, kun je informatie hierover vinden bij bovenstaande link naar de blog over de witte - en rode wijnazijn.


Ook heb ik gelezen, dat het niet gunstig is om in de winter met de ontwikkeling van een azijn te beginnen. Het proces heeft warmte nodig. Beter is het om in de zomer met een azijn te beginnen.
En dat heb ik gedaan. Ik ben begin juni gestart met het maken van diverse azijnen, waaronder appelazijn.
Na 2 dagen was er al sprake van een wilde gisting. De suiker van de appels wordt omgezet in alcohol en koolzuurgas. Vervolgens wordt de alcohol, doordat deze in aanraking komt met zuurstof, weer omgezet in zuur. Een scheikundig gebeuren, waar ik eigenlijk geen verstand van heb. In ieder geval: al heel snel is te ruiken dat het zuur zich ontwikkelt.



Het maken van appelazijn

Fase 1:


Ik ben te werk gegaan met goed gewassen, appels. De appelazijn kan ook gemaakt worden van de appelschil en de klokhuizen, mocht je deze over hebben na het maken van bv. een appeltaart. Je kunt zoveel appels nemen als je wilt, mits de pot die je gebruikt voor niet meer dan 2/3 gevuld is met appelstukjes of schillen.
De appels worden in kleine stukjes gesneden en in de pot gedaan.


Ik gebruik een glazen pot met een kraantje. Je kunt ook een grote weckpot gebruiken, als de opening van de pot maar behoorlijk wijd is, zodat de zuurstof goed bij de vloeistof kan.
Hieraan voeg ik water toe. De appelstukjes moeten zeker 2 cm onder water staan.  Om te voorkomen dat de appelstukjes gaan drijven en vervolgens beschimmelen, moeten de appelstukjes naar beneden worden gedrukt. Daar heb ik wel even over na moeten denken, maar tenslotte bedacht ik dat ik de kleinste weckdekseltjes kon gebruiken om de appels naar beneden te drukken. Dit heb ik met 6 weckdekseltjes gedaan.


Over de opening heb ik met een elastiek kaasdoek bevestigd, om te voorkomen dat er fruitvliegjes bij kunnen. Tegelijkertijd kan er wel zuurstof bij de vloeistof.

En dit goedje moet een tijdje staan, afhankelijk van hoe snel de fermentatie verloopt.


Zoals hierboven al aangaf, begon de gisting binnen 2 dagen. Zie het filmpje hierboven. Deze was zo heftig dat de weckdekseltjes naar boven werden gedrukt.


Deze dekseltjes heb ik een aantal keren met de hand naar beneden gedrukt. Na een dag of 10 is de heftigste gisting voorbij en blijven de appelstukjes beneden. Tegelijkertijd ontwikkelt zich een witte laag op de vloeistof. Ik heb me even zitten afvragen of dit schimmel was, maar al snel was duidelijk dat er zich moer (of azijnmoeder) aan het ontwikkelen was.



Dit heeft nog 2 weken gestaan.

Fase 2:

Als de gisting afgelopen is, blijft de azijn nog een week of 2 staan. Het laagje azijnmoeder blijft vliesdun.
Vervolgens wordt de  vloeistof gezeefd. Ik probeer om het laagje moer eraf te halen, maar dat lukt maar matig. Mijn bedoeling is om deze moer weer toe te voegen als de azijn gezeefd is.



Ik druk voorzichtig op de partjes appel, om er nog wat vloeistof uit te halen. Het is al duidelijk te ruiken dat hier een azijn in ontwikkeling is! Ik neem de proef op de som en eet een stukje appel. Zuur!!! Dus goed.


De pot wordt goed schoongemaakt.


En weer gevuld met de azijn.


Het ziet er heel mooi uit. Nog troebel, maar de bedoeling is dat deze azijn nog een maandje of 2 blijft staan, afhankelijk van hoe snel hij helder wordt. Ook de smaak ontwikkelt zich dan veel beter.


En nu staan al mijn 3 azijnen in wording weer geduldig naast elkaar te wachten! Word vervolgd. Fase 3 wordt over ongeveer 2 maanden beschreven.


O, ik vergeet even dat er nog 2 azijnen staan te wachten: de witte - en de rode wijnazijn. Deze staan al een half jaartje. Ik ben benieuwd wat deze doen, nu het veel warmer is. Ook dit wordt vervolgd!



Fase 3: het bottelen van de appelazijn op 31 augustus

Na ruim 2 maanden heb ik de appelazijn gebotteld. Dit deed ik door de appelazijn door een kaasdoek te zeven en deze vervolgens in mooie flesjes te schenken.
Hieronder is het resultaat te zien. Ik ben benieuwd hoe deze azijn smaakt.


3 opmerkingen:

  1. Hoe lang blijft de azijn bruikbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welk fruit heb je in de andere 2 potten, links en rechts van de appelazijn ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zet je de azijn in wording donker of mort er juist zonlicht bij?

    BeantwoordenVerwijderen