6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 8 juni 2018

Raspberry vinegar oftewel frambozenazijn



Azijn heeft mijn speciale belangstelling: het is een conserveringsmiddel en kan gerechten een extra smaakdimensie geven.
Ik heb een rode - en een witte wijnazijn in de maak. Deze week maakte ik ook een begin met een appelazijn en een frambozenazijn.
Om de frambozenazijn te maken, wordt - in tegenstelling tot de andere azijnen die ik aan het maken ben - kant en klare azijn gebruikt. Ook moet er een deksel op. Bij de andere azijn moet er juist kaasdoek overheen, zodat er zuurstof bij kan om de omzetting van alcohol tot azijn te bewerkstelligen.
Ik had niet voldoende witte wijnazijn in huis. Maar gelukkig las ik een tip van de Belgische kok Jeroen Meus: 'Gebruik, afhankelijk van de bereiding, een ander soort azijn. Of neem wat natuurazijn en voeg daar wat rode of witte wijn aan toe. Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar wel een goede oplossing.
En dat heb ik dan maar gedaan.


Ik had 1 kilo frambozen. Deze maakte ik voorzichtig schoon met water. 



Vervolgens deed ik de frambozen in een zogenaamde limonadetap.



Hieraan voegde ik toe wat ik aan azijn in huis had: witte wijnazijn, witte balsamico-azijn, natuurazijn en een hele flinke scheut witte wijn. Bij elkaar ruim 1 liter aan vloeistof.
Als uitgangspunt gebruikte ik het recept uit het boek 'Smaakvol conserveren'van Nora Carey. Dit is een boek uit 1990 met prachtige foto's, boordevol mooie recepten. 



Dit mengsel moet 3 weken staan. In het boek staat zelfs dat de pot, zo mogelijk, in de zon moet worden gezet, omdat de fruitsmaak zich zo beter zal ontwikkelen. Dat doe ik niet, ik zet hem op een warme plek, namelijk in de buurt van het fornuis, in de keuken. 




Na deze 3 weken, moet de azijn door een dubbele laag vochtig kaasdoek in een grote kookpan worden gefilterd. Kook de azijn op hoog vuur ongeveer een vierde in (drie vierde deel azijn blijft dus over). Vervolgens gaat de azijn in warme gesteriliseerde potten, die afgesloten worden. 
Als het zover is, zal ik dit proces in dit bericht verder beschrijven. Wordt dus vervolgd!

Nog even wat informatie uit het boek 'Conserveren' van Time Live uit de serie 'Praktisch Koken':
'Met warm water verdund is deze azijn een oud middel tegen keelpijn. Als er verkoudheid heerste, werd het vaak op kostscholen als slaapmutsje verstrekt. In Yorkshire wordt het bij yorkshirepudding opgediend'. 
Noot van HEX: Aan deze azijn werd overigens per kilo frambozen 1 kilo suiker toegevoegd, als de frambozenazijn gezeefd was. Dit mengsel werd 10 minuten gekookt, het schuim werd verwijderd en - na afkoeling - in warme flessen gegoten. In het recept dat ik gebruik, wordt geen suiker toegevoegd. I
  

Bottelen van de frambozenazijn op 31 augustus 2018
In plaats van 3 weken, zoals in het gebruikte recept staat, liet ik de frambozenazijn bijna 3 maanden staan. Ik controleerde regelmatig de geur en die was goed: er komt dan even een azijngeur en vervolgens een sterke frambozengeur vrij. Een goede, krachtige geur. Daarom vond ik dat ik de azijn gerust kon laten staan. In het recept dat ik gebruikte, stond ook dat ik de azijn moest inkoken. Zie het recept hierboven. Dat heb ik niet gedaan. Naar mijn idee, is de azijn super geconcentreerd en hoeft deze niet nog een keer in te koken.
Vandaag was het zover. Hieronder wat foto's.

De azijn wordt gezeefd door een dubbelgevouwen kaasdoek


De frambozen hebben hun mooie kleur verloren. Deze is nu terug te zien in de kleur van de azijn

Ik heb flink geknepen. Van de frambozen blijft haast niets over

In de eerste fles heb ik stukjes framboos gedaan. Deze bleef boven in de fles hangen. Bij de volgende flessen heb ik dit niet meer gedaan




En dit is het resultaat.


Naast deze 3 flessen staat er nog bijna een flesje van een halve liter. Ik had ruim een liter azijn toegevoegd aan de frambozen. De hoeveelheid azijn is nu verdubbeld. Dat betekent dat de frambozen hun sap afgeven. Geen wonder dat de azijn zo'n volle azijngeur heeft. Ruikt heel lekker. Deze azijn ga ik zeker vaak gebruiken!


Deze azijn is lekker in bijvoorbeeld een pastasalade met mango, mozzarella en gerookte kip. Ook lekker in een groene salade met feta en rode ui. Verrassend is het om een beetje frambozenazijn toe te voegen aan roomijs met rode vruchten. Presenteer het dan als geheim ingrediënt en laat je gasten raden wat erin zit!

5 opmerkingen:

  1. Hola, ik mengde op 17 juni 500 ml witte wijnazijn met 250 g verse frambozen in een goed afgesloten fles, regelmatig opgeschud en in het donker bewaard, liet het tot op vandaag 10 aug trekken en heb het net gefilterd en de vruchtjes goed uitgeknepen, het sapje ruikt lekker, het smaakt lekker! Heb ongeveer 650 à 700 ml frambozenazijn in een donkere fles met gelijkaardige stop als op de foto en zal hem zeker laten proeven als geheim ingrediënt zoals gesuggereerd ! Hartelijk dank voor je recept.
    Belgische kookmaniak in Spanje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoe komt het dat er een witte laag over de azijn komt? is dit een teken dat het fout is gegaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het niet helemaal beoordelen, maar ik vermoed dat zich een zogenaamde azijnmoeder aan het vormen is. Kijk eens bij 'azijnmoeder' op deze blog.

      Verwijderen
  3. Ik ga gelijk kijken dank je wel voor uw reactie

    BeantwoordenVerwijderen