6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 3 juni 2018

Aardbeientijd: HEX maakt weer flesjes met heerlijke aardbeiensiroop!



Werkelijk, de aardbeiensiroop vinden ze hier ongeveer de lekkerste siroop. Ikzelf ga voor vlierbloesemsiroop. Maar natuurlijk, maak ik in deze tijd van het jaar weer de nodige flesjes aardbeiensiroop.
Op onze rit gisteren naar onze jongste zoon in Rotterdam, gingen wij eens kijken bij fruithandel van Os in Papendrecht.  Ik volg de blog van Teuni van eenvoudig leven. Zij schrijft regelmatig over deze fruithandel, die alleen op vrijdag en zaterdag open is. Het was leuk om daar eens te kijken.
Toevallig hadden ze aardbeien staan die tweede keus zijn, omdat ze een beetje vervormd zijn of net niet aan de eerste klas aardbei voldoen. In een emmertje zit bijna 3 kilo aardbeien voor 5 euro. Ik nam er 2 mee.



Zoals je op de foto ziet, zien die aardbeien er verder prima uit. Trouwens, de leuke emmertjes krijg je er gewoon bij!
Aardbeiensiroop maken is een fluitje van een cent. Ik schreef er vorig jaar ook al over: het maken van aardbeiensiroop.

De aardbeien worden in de ontsappan gedaan.



Werking van de ontsappan
Het onderste compartiment vul je met water.



Het volgende compartiment dient ervoor om het sap op te vangen.



In het bovenste compartiment van de pan worden de vruchten gedaan, die ontsapt moeten worden.



Door het water aan de kook te brengen, komt er waterdamp vrij. Deze gaat via het gat naar boven. Door de hitte gaan de vruchten kapot en komt het sap vrij. Dit wordt opgevangen in het sapcompartiment. Hieraan zit een tuitje, met een klemmetje. Als er voldoende sap in het compartiment zit, kan dit, door het klemmetje te openen, uit de pan gegoten worden.






En dit is wat van de aardbeien overblijft:



Dit resulteert in bijna 4 liter puur aardbeiensap.



Ondertussen worden alle weckspullen weer bij elkaar verzameld en worden de flesjes gesteriliseerd.



Vervolgens wordt het aardbeiensap overgeheveld in een pan.



Suiker en citroenzuur worden afgewogen.



De suiker wordt aan het sap toegevoegd en dit wordt al roerend  warm gemaakt. Zeker niet laten koken!. Als je dit doet, loop je de kans dat de siroop in de fles geleert. De siroop is dan nog wel te gebruiken, maar je moet de limonade dan flink roeren. Ik heb zelfs gelezen dat dit dan weleens met de staafmixer gebeurt.
Vervolgens wordt het citroenzuur opgelost in wat warm water. 
Laat de siroop en het opgeloste citroenzuur afkoelen en vermeng het dan. 



De siroop wordt in de flesjes gegoten. Ik gebruik daarvoor halve liters flesjes van het merk Weck. Ik weck de flesjes namelijk, zodat ik weet dat ze heel lang goed blijven. Dit hoeft niet, maar het risico op bederf is dan groter.





En er staan weer 12 halve liters flesjes aardbeiensiroop klaar!



Recept aardbeiensiroop voor ongeveer 6 liter 

In zijn algemeenheid: voor 1 liter sap heb je 1 kilo suiker nodig en 25 gram citroenzuur.

Ingrediënten

- 3.75 liter aardbeiensap
- 3.75 kilo suiker
- 75  gram citroenzuur

Werkwijze
- vermeng het aardbeiensap met de suiker en laat de suiker, al roerend, oplossen terwijl het sap verwarmd wordt. Laat dit mengsel niet koken!
- los het citroenzuur op in wat warm water
- laat zowel de siroop als het water met de citroenzuur afkoelen en vermeng het dan
- schenk de siroop in gesteriliseerde flesjes

Eventueel wecken

Doe de flesjes in de weckpan. Schenk daar water bij dat ongeveer dezelfde temperatuur heeft als de siroop in de flesjes. Zet de temperatuur op 90 graden. Zodra deze bereikt is, moeten de flesjes nog een half uur wecken.

Mocht je geen ontsappan hebben, kun je het volgende recept volgen: aardbeiensiroop maken zonder ontsappan. Ik vermoed wel dat de siroop, als ze op deze manier wordt klaargemaakt, vruchtvlees bevat. Maar dat lijkt mij geen probleem. 




1 opmerking:

  1. Heerlijk, hoe bepaal je het gewicht van de citroenzuur ? Ik wil het ook eens proberen. Vorig jaar maakte ik zwarte bes siroop. Die moest ik inderdaad met een klopper oplossen in het water

    BeantwoordenVerwijderen