6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

maandag 4 juni 2018

rode wijnazijn in een doorzichtige pot


De rode wijnazijn, waarmee ik begonnen ben in december is nog steeds niet naar mijn zin. Ze ruikt chemisch en niet naar azijn. Ik heb me zitten afvragen hoe dit kan. Ik vermoed dat dit is, omdat ik er in de winter mee begonnen ben. De temperatuur is dan niet optimaal. In de zomer is de temperatuur beter. De bacteriën vermenigvuldigen zich vanaf een temperatuur van ongeveer 20 graden. Bij 25 graden gaat het zelfs lekker snel, zo heb ik gelezen.
Ik kreeg ook nog een tip van een bloglezer, Pascal Gelling. Hij is een verzamelaar van kennis over oude conserveringstechnieken, die helaas steeds meer verdwijnen. Zijn tip is als volgt:
1 procent alcohol wordt omgezet in 1.2 procent azijnzuur. Azijn uit de winkel bevat ongeveer 5 procent azijnzuur. Als je wijn onverdund wilt laten omzetten naar azijn, krijg je veel te veel azijnzuur. Dit is veel te sterk en vertraagt het azijnmaakproces. Azijnzuurbacteriën kunnen namelijk moeilijker vermenigvuldigen boven de 10 procent azijnzuur waardoor het veel langer duurt voordat alle alcohol eindelijk is omgezet. Het is dus raadzaam om de wijn te verdunnen met water.
De verhouding is als volgt: bij een alcoholpercentage van 12 tot 14 procent: doe 35 ml water bij 100 ml wijn.

Goed, ik besloot dus om nog een keer een rode wijnazijn te starten, maar nu bij warmere temperaturen.

Hiervoor haalde ik de moederkoek uit het azijnvat.


Hiervan knipte ik een stuk af.


Dit deed ik in een glazen pot, een zogenaamde limonadetap. Het voordeel hiervan vind ik, dat ik kan zien wat er in de pot gebeurt. Het schijnt beter te zijn om de azijn in het donker zich te laten ontwikkelen. Ik wil nu echter zien wat er in de pot gebeurt.


Hieraan voeg ik 3/4 liter rode wijn van behoorlijke kwaliteit toe. Het schijnt een fabeltje te zijn dat je alle oude restjes in de pot kunt gooien en dan een mooie azijn krijgt. Het schijnt wel degelijk uit te maken wat voor kwaliteit wijn je erin doet.


Veel wijn in 1 keer erbij, vraagt hard werken voor de moederkoek en het duurt dan langere tijd voordat de wijn azijn is geworden. Ik heb 3/4 liter wijn in de pot gegoten. Hieraan voeg ik (7.5 maal 35 ml) 260 ml water toe.
 Ik gebruik kaasdoek met een elastiekje om de pot af te sluiten. Zo kan er wel zuurstof bij die nodig is om de wijn in azijn om te zetten. De fruitvliegjes kunnen er echter niet bij.


En nu maar weer afwachten wat er gebeurt.
De appelazijn in wording staat nu met de rode wijnazijn in wording gezusterlijk naast elkaar in de keuken. Over de appelazijn volgt nog een blogbericht. En natuurlijk ook over het resultaat van de rode wijnazijn!

Nagekomen informatie, september 2018
De rode wijnazijn heeft al 2 keer een azijnmoeder aangemaakt. Er ontstaat dan een vlies op de azijn die, bij beweging, naar beneden zakt. De rode wijnazijn is klaar, ze ruikt naar goede rode wijnazijn. Ik heb dan ook maar een flesje afgetapt.


Hierna heb ik weer rode wijn toegevoegd. Deze had een alcoholpercentage van 13,5 procent. Ik heb daarom water toegevoegd tot het alcoholpercentage op 10 procent zat. En nu kunnen de azijnmoeders weer hun gang gaan!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten