6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 9 september 2018

vlierbessengelei met rode wijn en een vleugje port


Nadat ik in mei volop vlierbloesemschermen had kunnen plukken, kon ik nu maar weinig vlierbessen plukken. Dit heeft waarschijnlijk met de droogte te maken. Alhoewel ik op Facebook nogal wat berichten zie van mensen die volop vlierbessen kunnen plukken. Nou, hier in Noord-Limburg kon ik ze nauwelijk vinden. Maar misschien ligt dat aan mij.

En even voor de bezorgde lezers, die ik steeds bij Facebook-berichten over wild plukken tegenkom: Ja, ik heb wat voor de vogeltjes overgelaten...... 😉

Van mijn oogstje gebruikte ik wat vlierbessen om sap wat van de smaak en de kleur van de vlierbes mee te geven. Informatie over dit sap, is hier te vinden: sap van vergeten vruchten



De rest gebruikte ik om een gelei van te maken. Ik ben hierbij geïnspireerd door het boek van Ria Loohuizen:


Vooral de combi vlierbessen met rode wijn, leek mij prima. Ik heb er zelf, aan het eind van het kookproces, nog een flinke scheut port aan toegevoegd.
Ook heb ik meer gelatine toegevoegd dan in het recept beschreven staat. Het werd bij mij niet stijf, ook niet na een nacht.



Ik heb vervolgens op internet gezocht naar het gebruik van gelatine. Toen bleek dat het gangbaar is om voor 1 liter heldere vloeistof 16 blaadjes gelatine te gebruiken. Ik heb alle potjes opengemaakt en weer in de pan gedaan. Vervolgens nog 9 blaadjes gelatine toegevoegd. Dat betekende dat ik 12 blaadjes aan een liter heb toegevoegd en geen 16.  Dit had een goed effect. Zie hieronder de proef:


Het is een hele lichte, smaakvolle gelei. We hebben hem even uitgeprobeerd met Franse kaas. Heel bijzonder lekker.

Hieronder nog wat foto's van het maken van de vliergelei.

Aan de vlierbessen wordt rode wijn toegevoegd
Dit blijft een nacht, toegedekt, in de koelkast staan.
De massa wordt flink gestampt met een pureestamper, langzaam tegen de kook aangebracht en dan door een kaasdoek gezeefd.

Flink uitknijpen!
Bij het uitknijpen komt nog flink wat vocht vrij.
een droge massa met veel pitjes blijft over
Gelatineblaadjes weken in koud water.

De blaadjes worden buigzaam en lodderig.
Nadat de gelatineblaadjes zijn uitgeknepen, worden ze toegevoegd aan de afgekoelde vlierbessenmassa. Dit wordt even verhit, zodat de gelatine goed kan oplossen in het sap. Ik heb nog een scheut port toegevoegd. De vlierbessengelei wordt in kleine potjes gedaan. En dat was het.
Ik heb nog gecheckt of de massa deze keer wel geleerde en dat was het geval!


Recept voor 4 kleine potjes vlierbessengelei met rode wijn en een vleugje port

Ingrediënten
- 450 gram rijpe, geritste vlierbessen
- 550 ml rode, volle wijn
- 170 gram suiker
- 12 blaadjes gelatine
- 8 eetlepels citroen - of limoensap
- eventueel een scheut port

Werkwijze
- doe de bessen en de rode wijn in een schaal en laat dit een nacht staan
- doe de bessen - en rode wijnmassa, samen met de suiker in een pan
- plet de bessen met een pureestamper
- breng alles langzaam tegen de kook aan
- zeef alles door een kaasdoek en knijp deze flink uit
- laat dit afkoelen
- week de gelatineblaadjes in koud water, gedurende 5 minuten
- knijp de blaadjes flink uit en voeg deze toe aan de massa samen met het citroen- of limoensap
- zet alles 1 minuut op laag vuur en roer goed door totdat de gelatine is opgelost
- voeg dan eventueel een scheut port toe
- giet de gelei in gesteriliseerde potten en zet deze op de kop
- keer de potten na een minuut of 10


Lekker bij wild en Franse kaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten