6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 12 augustus 2017

tomatenketchup of woksaus?

Het leek mij heel leuk om zelf tomatenketchup te maken. Dan ben je ook in 1 keer af van al die toegevoegde chemische bestanddelen die in de normale koopketchups zitten. Als basis gebruikte ik een recept van weckenonline, waarbij ik wat toevoegingen deed, zoals paprika's en pepers.
Ook voegde ik appels toe:



















Ondertussen fruitte ik uien. Ik vind het altijd belangrijk om de uien te laten karamelliseren. Ze geven dan een heerlijke zoete smaak af. Dit doe je door de uitjes zachtjes te laten bakken tot ze echt heel glazig zijn. Ik laat ze vaak wel een kwartiertje bakken om ze echt lekker zoet te krijgen.
Vervolgens voegde ik alle gesneden groenten en appels toe:

Na een minuut of 20 is bovenstaande massa het resultaat. Deze massa haalde ik door de passe vite.
Flink doordraaien, totdat er een compacte droge massa in de passe vite overblijft. Er blijft dan een mooie rode vloeistof over:
Hieraan voegde ik toe balsamico-azijn en een takje rozemarijn en vervolgens flink laten inkoken. Ik deed dit ruim een half uur:

De vloeistof wordt dan veel dikker.







Ondertussen zijn de weckflesjes gesteriliseerd en staan ze klaar voor gebruik.







Hierna worden de flesjes geweckt. Ik gebruikte flesjes van een kwart liter.
En klaar:
Het viel mij al op dat de vloeistof wel dikker wordt, maar niet zo dik als bij de koopketchup het geval is. Al met al vind ik het niet echt een tomatenketchup, maar meer een saus. Zo ga ik hem ook gebruiken. Ik heb hem al gebruikt als woksaus bij gewokte kool,paprika en bosui. Dat gaat prima! Dit heeft mij ook op het idee gebracht om weer een dergelijke saus te gaan maken, maar dan met meer toevoegingen, zoals knoflook en gember. Ik denk ook aan toevoeging van allerlei kruiden. Genoeg inspiratie dus weer opgedaan om verder te experimenteren!

Recept voor tomatenketchup of woksaus (voor ruim 2 liter)

Ingrediënten
- 2 1/2 kilo gesneden tomaten
- 1/2 kilo gesneden rode puntpaprika's
- 3 gesneden pepers
- 4 gesneden uien
- 4 gesneden appels
- 1/2 liter rode balsamico-azijn
- 2 ons suiker
- takje rozemarijn

Werkwijze
- bak de gesneden uien op een laag vuurtje totdat ze gekaramelliseerd zijn
- voeg alle gesneden groenten en de appels toe
- breng dit aan de kook en laat dit ongeveer 20 minuten, terwijl je regelmatig roert, inkoken
- roer deze massa door de passe vite, totdat er in de passe vite een droge massa overblijft
- Breng de overgebleven vloeistof met de suiker en de balsamico-azijn en takje rozemarijn weer aan de kook en laat dit inkoken, gedurende ongeveer een half uur
- verwijder takje rozemarijn
- vul de gesteriliseerde weckflesjes en weck deze gedurende een half uur op 90 graden



Geen opmerkingen:

Een reactie posten