6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 13 oktober 2017

provencaals gehaktbrood


Op mijn Facebookpagina, schreef ik vorige week over een provencaals gehaktbrood. Ik ken vooral gehaktbroden met een gekookt ei erin, ik wilde wat anders. Graag met een Franse touche en dat is gelukt (de basis van het recept komt van Smulweb). Omdat wij het vorige week zo lekker vonden, in combinatie met zelfgemaakte zuurkool, heb ik het gehaktbrood vandaag nog een keer gemaakt en foto´s gemaakt om het op de blog te kunnen beschrijven.
Wat ik enigszins vreemd vond was dat het gehakt opgerold moet worden in bladeren spitskool (die eerst geblancheerd zijn). Ik heb echter gemerkt dat, met behulp van deze bladeren, je het gehakt heel mooi kunt  oprollen en dat het een goede smaaktoevoeging geeft.




De toevoeging van ingrediënten zoals roquefort, escargotkruiden, tijm en gedroogde, geweekte tomaten maakt dat het gehaktbrood zo lekker wordt.




Nadat alles gemengd is, wordt de vorm belegd met baconplakjes.


Vervolgens wordt het gehakt in een plak gedrukt die iets minder breed is dan de vorm. Hierover heen worden de geblancheerde koolbladeren gelegd. Vervolgens wordt het gehakt met de koolbladeren tot een rol gedraaid. Dit lijkt heel moeilijk (dat vond ik tenminste), maar dat valt heel erg mee.     



         
Vervolgens leg je het restant van de baconplakjes over het gehaktbrood heen.


De volgende keer dat ik een gehaktbrood maak, legt ik er nog extra baconplakjes in de lengte overheen. Dit tweede gehaktbrood was, als het ware, wat gerezen, waardoor het gehakt op sommige plekken boven de bacon uitkwam Zie de foto.


De volgende keer doe ik het zo:


Dat geeft een veel mooier resultaat!


Recept voor een provencaals gehaktbrood

Ingrediënten
- 500 gram gehakt (gemengd of runder)
- 150 gram verkruimelde roquefort
- 5 gedroogde tomaatjes
- 3 a 4 bladeren spitskool
- 4 gedroogde, geritste takjes tijm
- 1 ei
- 4 eetlepels paneermeel of 2 gekneusde beschuiten
- 125 gram bacon of ontbijtspek
- eventueel 1 theelepel escargotkruiden

Werkwijze
- verwarm de oven voor op 200 graden
- blancheer de spitskoolbladeren ( doe ze 2 minuten in kokend water) Snijdt de harde middennerven eruit
- laat de gedroogde tomaten even in heet water wellen en snijdt deze in stukjes
- meng het gehakt met de roquefort, tomaten, tijm, ei, paneermeel en eventueel de escargotkruiden.
- druk het gehaktmengsel uit tot een platte vorm, die iets kleiner is dan de bakvorm
- leg hierover heen de spitskoolbladeren
- rol het gehaktmengsel op en plaats de rol in de vorm
- bak het gehaktbrood gedurende 1 uur in de oven.

Heerlijk met bijvoorbeeld zelfgemaakte zuurkool. Nog lekkerder als er bv een rode uienchutney bij geserveerd wordt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten