6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

dinsdag 3 oktober 2017

zeeuwse knop: droomtaartje en droommuziek



Op de facebookpagina van big mamma marmelades kwam ik een hele mooie bakvorm tegen, waarmee big mamma prachtige taartjes bakt. Bij navraag, bleek het een bakvorm van de Zeeuwse knop te zijn. Deze is in Zeeland bij bijna elke bakkersbenodigdhedenwinkel te koop en er is een mooi kookboek bij te verkrijgen. Volgens big mamma is het een fantastische bakvorm.
Ik kon de verleiding niet weerstaan en na wat gegoogeld te hebben, kocht ik de bakvorm online.
Er zat een prachtig recept bij: Zeeuwse chocoladeknop met frambozen. Een echt droomtaartje!

Hierbij werd ik ook nog geïnspireerd  door prachtige droommuziek die net uit is van de jonge zanger Charl Delemarre. Het wordt beschreven als droompop, een prachtige combinatie van Nederlandse en Belgische zang. Ik vind het echt de moeite waard om de link met jullie te delen. Zeker omdat er nogal wat Belgische en Nederlandse lezers zijn op deze blog.

Gij zijt alles. Charl Delemarre



De sfeer van deze droompop past helemaal bij het droomtaartje dat ik bakte! Laat je inspireren!

Droomtaartje
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Als eerste zorgde ik ervoor dat ik alle ingrediënten bij elkaar had.


De chocolade en de boter worden samen gesmolten op een zacht vuurtje. Normaal doe ik dit altijd au bain marie, maar ik besloot om het recept te volgen. Dit ging inderdaad heel goed.



Vervolgens klopte ik de eieren, suiker, vanillesuiker en zout met de hand tot een stevig papje.


Daarna voegde ik de bloem en bakpoeder toe. De bloem heb ik gezeefd om te voorkomen dat er klonten bloem in het beslag komen.


Hierna werd het amandelmeel toegevoegd.


En de vorm goed ingevet.


Het lauw geworden chocoladebotermengsel werd toegevoegd. Hierbij voorzichtig spatelen en niet meer roeren dan nodig is.




En als laatste worden de mooie frambozen toegevoegd. Deze waren inmiddels half ontdooid.


Dit mengsel wordt in de ingevette bakvorm gegoten.


Dan 45 minuten  in de oven en klaar!


Recept voor een droomtaartje: zeeuwse chocoladeknop met frambozen

Ingrediënten
- 125 gram pure chocolade
- 125 gram boter
- 3 eieren
- 1 zakje vanillesuiker
- 175 gram witte basterdsuiker
- snufje zout
- 175 gram gezeefde bloem
- 1 theelepel bakpoeder
- 50 gram gemalen amandelen
- 110 gram frambozen (vers of uit diepvries)

Werkwijze
- verwarm de oven voor op 180 graden
- laat de chocolade samen met de boter smelten in een pannetje op laag vuur
- dit mengsel laten afkoelen tot het lauw is
- klop de eieren, suiker, vanillesuiker en een snufje zout toteen papje
- voeg daarbij de bloem bakpoeder en de gemalen amandelen
- spatel het chocoladebotermengsel erdoor tot een glad mengsel, maar roer niet meer dan nodig is
- schep de frambozen erdoor
- schep het beslag in de ingevette bakvorm
- bak de taart in de voorverwarmde oven in 45 minuten
- de bovenkant moet stevig zijn en een beetje meegeven en een naald moet er droog uitkomen.



Zeeuwse chocoladeknop



Deze zeeuwse chocoladeknop, maakte ik volgens het recept dat je kunt vinden bij zeeuwse chocoladeknopjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten