6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 19 november 2017

prachtige pompoenen en pittige pompoensoep

Overal zie je ze, die mooi gekleurde pompoenen. In alle maten en soorten. De herfst heeft echt z´n intrede gedaan.


Ik vind het schillen van die pompoenen altijd een grote uitdaging. Vandaar dat er al een tijdje 3 pompoenen op mij liggen  te wachten.


 Maar nu heb ik iets gevonden, wat ik niet te evenaren vind. Ik vond deze oplossing bij weckenonline.nl.
Je wast de pompoenen, verwarmt de oven voor op 175 graden. De pompoenen gaan gedurende ongeveer een uur (afhankelijk van de grootte) in de oven.


Vervolgens haal je ze eruit en laat ze even afkoelen, anders zijn ze niet hanteerbaar.


De pompoenen zijn behoorlijk zacht geworden en laten zich zo doormidden snijden.


Ook de zaadjes en draden zijn er zo uit te scheppen.


Dat geldt ook voor het vruchtvlees.


Ik heb er deze keer voor gekozen om een grote pan pittige pompoensoep te maken. Lekker voor in het weekend, maar ook om in te vriezen.

Ik gebruikte de volgende ingrediënten:


Ik sneed de charlotjes in stukjes, liet deze even bakken totdat ze lekker zacht zijn en voegde de knoflook,sambal, fijngesneden gember en citroengras toe.


Hieraan voegde ik de bouillon, kokosmelk en de stukken pompoen toe.


Vervolgens werd de soep met de staafmixer gepureerd.


En werd er gesneden peterselie toegevoegd. Naar smaak kun je zout en Indiase curry toevoegen.  Klaar! Een pittige pompoensoep.


Ik voegde geroosterde geschaafde amandelen toe. Je kunt ook kiezen voor bv hollandse garnalen. Ook erg lekker!

Ik had een hele grote pan soep van wel 7 liter. Aangezien ik slechte ervaringen heb met het wecken van dikke soepen, heb ik de soep in literbakken ingevroren. Natuurlijk hield ik ook een pannetje over om lekker op te eten.




Recept voor pittige pompoensoep voor 5 kommen soep

Ingrediënten
- 2 gesnipperde sjalotjes
- 1 theelepel sambal
-1 theelepel gemalen citroengras
- 4 a 5 cm fijngesneden gember
- 2 teentjes geperste knoflook
- 200 ml kokosmelk
- 750 ml groentebouillon
- ongeveer 400 gram pompoen

Werkwijze
- fruit de sjalotjes zacht in wat olie
- voeg sambal, fijngesneden gember en het gemalen citroengras toe
- doe de geperste knoflook erbij en laat het even meebakken
- voeg bouillon, kokosmelk en stukken pompoen erbij
- laat dit een kwartiertje zachtjes koken
- pureer de soep met de staafmixer
Extra : voeg fijngesneden koriander en/of peterselie toe. Voeg geroosterde geschaafde amandelen of Hollandse garnalen bij het opdienen toe. Als je van extra pittige soep houdt, kun je nog wat Indiase currypasta toevoegen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten