6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 18 november 2017

zeeuwse chocoladeknopjes



kruidknop
Al eerder schreef ik over het bakblik ´Zeeuwse knop´.  Ik maakte er al een aantal ´knoppen´ van:
chocolade-frambozen knop




















Naast het 'grote' blik, is er ook een blik met 4 kleine Zeeuwse knopjes. Dat vond ik zo leuk, dat ik zo'n blik bestelde en ook maar meteen ' het Zeeuwse Knop bakboek' erbij:



Dit boek is heel informatief: er staan verhalen in over de Zeeuwse knop. Uit deze verhalen blijkt dat de bakvorm over de hele wereld wordt gebruikt.
Ik koos ervoor om chocoladeknopjes te gaan maken. Helaas zijn de recepten alleen voor het grote Zeeuwse bakblik. Toen ik het beslag klaar had, bleek het veel te veel te zijn. Ik heb toen maar snel een andere vorm erbij gepakt en daar nog een paar minitulbandjes gevuld.

Als eerste zorg ik ervoor dat ik alle ingrediënten afgewogen klaar heb staan:


Onderstaande foto's laten zien hoe het beslag gemaakt wordt:









Zoals boven al beschreven, bleek toen dat ik veel te veel beslag had voor de 4 Zeeuwse knopjes:


Ik had gelezen dat de cakes nauwelijks rijzen, omdat er geen zelfrijzend bakmeel wordt gebruikt. Dus had ik de vormpjes goed vol gedaan. Nou, de cakejes rijzen wel degelijk! Niet de pan uit, maar de vorm uit...... De volgende keer, doe ik dus minder deeg in de vormpjes.
Ook bleek dat de tulbandjes., na het bakken, niet uit de vorm te krijgen waren. En toen wist ik ineens weer, waarom ik een hekel had aan deze tulbandjesbakvorm. Het was mij al eerder gebeurd, dat ik de tulbandjes er niet uit kreeg en de grootste moeite had om deze bakvorm weer schoon te krijgen. Omdat de Zeeuwse knopjes er uitstekend uitgingen, was hier voor mij het bewijs dat de tulbandjesbakvorm niet goed is. Weg ermee dus!


Ondanks de mislukking, ziet het er toch leuk uit!



De smaak is trouwens voortreffelijk: echte chocolade. De structuur is een beetje kleverig. Lekker bij een pittig kopje koffie. Ook als toetje niet verkeerd met wat slagroom en misschien wat smeltend vanille-ijs. Wat framboosjes zullen er ook goed bij smaken. Veel mogelijkheden dus met deze Zeeuwse chocoladeknopjes!



Recept voor 8 zeeuwse knopjes of 1 grote zeeuwse knop (of een tulband)

Ingrediënten
- 35 gram cacao
- 150 gram pure chocolade
- 150 gram zachte boter
- 4 eieren
- 250 gram bruine basterdsuiker
- 100 gram gemalen amandelen

Werkwijze
- vet de vorm goed in
- verwarm de oven voor op 180 graden
- los de cacao op in 5 ruime eetlepels heet water
- smelt de chocolade. (overal lees je dat dit au-bain-marie moet, ik doe het echter altijd in een steelpannetje op vuur en laat de chocolade dan zachtjes smelten)
- splits de eieren
- meng de gesmolten chocolade en boter met de cacao-oplossing
- roer hier de suiker en gemalen amandelen doorheen
- roer 1 voor 1 de eidooiers hier door
- klop de eiwitten stijf
- spatel het eiwitschuim voorzichtig door het chocoladebeslag.
- schep de massa in 8 kleine vormpjes of in 1 grote vorm
- plaats de vorm  in  het midden van de oven
- bak de kleine vormpjes in 45 minuten klaar en de grote vorm in 60 minuten. Controleer met een breinaald of het deeg gaar is ( In het deeg prikken. Als de breinaald er droog uitkomt, is het deeg gaar). Houd ook in de gaten of het deeg niet verbrandt. Je kunt dan een stuk aluminiumfolie op het deeg leggen
- Haal de vorm uit de oven, laat hem afkoelen en keer deze dan in 1 keer om


Geen opmerkingen:

Een reactie posten