6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 4 november 2018

Witte wijnazijn: mislukt en nog een poging


En weer is de witte wijnazijn mislukt.
De eerste keer mislukte de azijn, ondanks het feit dat ik er een kant en klare witte wijnazijn-starter bij had gedaan. Ik koos hiervoor, omdat daardoor het proces versneld wordt. Doe je dat niet, dan zou je wel een half jaar moeten wachten voordat er een natuurlijke azijnmoeder ontstaat.

witte wijnazijn- starter

Toevoeging van de azijncultuur bij de witte wijn.
Na verloop van tijd begon de azijn te schimmelen. Ik heb geen idee waar dit aan lag. Ik heb toen alles kunnen weggooien.
De tweede poging deed ik met een rode azijnmoeder. Ik had Christian Weij, de fermentatie-goeroe van Nederland, gevraagd of dit kon. Hij dacht van wel en adviseerde om de azijnmoeder goed te spoelen. Zo gezegd, zo gedaan.

Ik haalde een rode azijnmoeder uit het azijnvat. 
Deze spoelde ik goed af. Wat een wonder trouwens he, zo'n mooie frĂȘle azijnmoeder, die zich vanzelf gevormd heeft.

De schoon gespoelde azijnmoeder ging in de witte wijn.

Wel een vreemd gezicht. Gaandeweg kleurde de witte wijn trouwens roze. 
Ik vulde regelmatig bij metwat witte wijn. Het leek goed te gaan, want er vormde zich een vlies. Toen kwam ik op het idee om er vlierbloesemchampagne aan toe te voegen. Moet kunnen, dacht ik. Maar het ging niet goed. Het vlies liet steeds vlokken los als ik aan de fles schudde en het bleef vreemd ruiken. Uiteindelijk heb ik besloten om het weg te gooien. Ik had niet het idee dat het nog goed kwam en het zag er steeds onsmakelijker uit, waarbij de geur ook vreemd bleef.

En dan nu poging 3.


Ik koos voor een doorzichtige fles, omdat ik het proces goed wil volgen.


De witte wijn werd erin gegoten plus wat water, volgens de formule 35 ml water op 100 ml wijn. Als je hier meer over wilt weten, kun je dit vinden in het volgende blogbericht: verhouding water en wijn.
Vervolgens deed ik er weer een doekje, dat zuurstof doorlaat, op en sloot dit af met een elastiekje.


En nu staat de witte wijnazijn in wording gebroederlijk naast de rode wijnazijn die al de nodige azijnmoeders heeft gemaakt.


Ik denk dat het lang zal duren, voordat er een witte azijnmoeder wordt aangemaakt. Ten eerste is dit, omdat er nog geen azijncultuur aanwezig is. Ten tweede zitten we nu in de koude periode waardoor het azijnproces heel traag of nog niet op gang komt. We wachten af! Ik heb geduld. En de volhouder wint!

2 opmerkingen: