6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 4 mei 2019

Rabarbertijd: confituur van rabarber en aardbei met een vleugje limoen



Op mijn werk staat een grote tuinkas al jaren te verwaarlozen. De bedoeling was ooit dat hij gebruikt zou worden in het lesprogramma om de kinderen zo te laten zien hoe fruit en groenten groeien en wat er nodig is om het groeiproces op gang te houden. Vervolgens zouden het fruit en de groenten in de keuken verwerkt worden, waarbij de kinderen zouden meehelpen en praktisch zouden zien wat nu bv een kilo of een liter is.

Er zijn ettelijke pogingen ondernomen om dit van de grond te krijgen, maar het liep steeds vast op verzorging van de kas in de schoolvakanties en het tussendoor de kas onderhouden.
Dit jaar hebben we een aantal enthousiaste gepensioneerde heren gevonden die graag bereid zijn om de kas nieuw leven in te blazen, waarbij zij het onderhoud het hele jaar door, voor hun rekening nemen. Verder hebben wij een gepensioneerde leerkracht die als schakel wil fungeren tussen deze heren en de leerkrachten. Hij zorgt voor een schema voor de diverse klassen en is erbij als de kinderen de kas bezoeken. Deze keer lijkt het echt te slagen!

Kas die weer in orde wordt gemaakt. Aan de tafel op de voorgrond, drinken de heren koffie en staan altijd bloemetjes.
Van 1 van de heren van de kas, kreeg ik partijtje rabarber uit zijn eigen moestuin, met de belofte dat ik ook nog een plant van hem krijg die ik thuis in mijn tuin kan uitzetten. De rabarberstelen had hij verpakt in grote rabarberbladeren. Dat is nog eens bewust met afval omgaan! Helaas heb ik er geen foto van genomen.

Van deze rabarber, maakte ik samen met wat aardbeien en limoen een heerlijke confituur. Hieronder volgen foto's, recept en werkwijze.

Partijtje rabarber en aarbeien.

Rabarber wordt even gekookt in water en limoensap



Aardbeien worden schoongemaakt en in stukjes gesneden. 

Aardbeien worden aan rabarbermoes toegevoegd.
Ik kocht in Duitsland geleisuiker. Deze was zelfs in de aanbieding, waardoor ik maar 49 cent per pakje betaalde. Dat is, volgens mij, een stuk goedkoper dan in Nederland.  Er wordt ook geleisuiker verkocht waarbij voor 1 kilo fruit maar 1/3 kilo suiker wordt gebruikt: de verhouding fruit- suiker is dus maar 3:1. Voor degenen die nog  minder suiker in hun confituur willen, lijkt me dit een uitkomst.


Het schuim wordt eraf geschept en de confituur kan in de potjes! 

Mooie etiketjes erop en klaar!
Recept voor ongeveer 4 potjes rabarberaardbeienconfituur

Ingrediënten
- 6 ons schoongemaakte en in stukjes gesneden rabarber
- 4 ons schoongemaakte en in stukjes gesneden aarbeien
- sap van 1 limoen
- 40 ml water
- 1 pak geleisuiker 1:2

Werkwijze
- laat de rabarber in het water en de limoen ongeveer 10 minuten zachtjes koken
- voeg de stukjes aardbei toe en laat het ongeveer 5 minuten zachtjes koken
- voeg de geleisuiker toe en volg de gebruiksaanwijzing hiervan ( in  mijn geval bracht ik het geheel opnieuw aan de kook en liet dit 3 minuten borrelend koken)
- schep het eventuele schuim van de confituur af
-  doe de confituur in potjes en sluit deze af.

De eerste roos uit de tuin 'new dawn' geeft wat kleur aan de foto!

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Mijn ervaring is dat - als ik dit niet doe - het schuim blijft zitten in de afgesloten fles. Dat heb ik liever niet.

      Verwijderen