6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

dinsdag 14 mei 2019

Tomaten uit Duitsland. Nee, Nederland.... de wereld op z'n kop




Wij wonen vlak bij de Duitse grens en gaan er regelmatig boodschappen doen. Er is ook een Bauernhof waar wij soms komen. Daar lagen mooie Hollandse tomaten in doosjes van 5 kilo voor 2,50 euro te koop. Niet te begrijpen: Hollandse tomaten in Duitsland en dat dan voor die prijs. Raar allemaal.
Ik kocht 4 doosjes en liet deze een dag of 5 rijpen voor het raam. De tomaten zijn op z'n lekkerst als ze mooi rood zijn. Je ziet de tomaten dan veranderen van bleek rood naar mooi vol rood.  Ook voelen ze dan veel zachter aan. Tijd dus, om ze te gaan verwerken tot gewone tomatensoep, want die heb ik al een tijdje niet meer op voorraad.

Maar, voordat ik dat ging doen heb ik een portie tomaten gedroogd. Hiervoor gebruikte ik mijn mandoline.

Van boven naar beneden: schijftjes tomaat van 1,5 mm. Van 2.5 mm en van 3,5 mm.

Deze heb ik al een tijdje en nog nauwelijks gebruikt. De eerste keren ging het meteen mis met mijn vingers. Deze keer deed ik extra voorzichtig, maar ook nu ging het even mis. Je moet er echt goed mee uitkijken!
Deze mandoline kan schijfjes in diverse diktes maken: van 1,5 tot 3,5 millimeter. Op bovenstaande foto is te zien hoe de schijfjes uitvallen bij de diverse standen.  De stand van 3,5 millimeter vind ik de beste stand voor de tomaten.
Voorzichtig schaven dus. De uiteinden van de tomaten kunnen gebruikt maken om tomatensoep van te maken, samen met wat stukgesneden tomaten en wat maggi-kruid oftewel lavas uit de tuin:


Deze tomaten breng ik, gedurende 20 minuten aan de kook. Ik haal dan de lavas en het meeste vel weg ( dit kan ook met de passe vite). Vervolgens mix ik het met de staafmixer en voeg nog wat kruiden toe. En klaar is de soep!

Drogen van tomaten
Voordat ik de tomatenschijven droog, leg ik ze tussen tissues, zodat het vocht wat geabsorbeerd wordt.



Dit scheelt enorm in de totale droogtijd. Dan gaan ze in het droogapparaat: de Stockli.




Vervolgens heb ik ze een uur of 5 op 70 graden laten drogen. Als je geen droogapparaat hebt, kun je de tomaten ook drogen in de oven. Als je hier even op googelt, krijg je hierover allerlei informatie.

En dit is het resultaat:

Mooie, gedroogde tomatenschijven en heel geconcentreerd qua smaak.
Deze heb ik in een liters- weckpot gedaan en ondergedompeld in olijfolie, waarbij ik er wat kleine weckdekseltjes op heb gelegd, waarmee ik de tomatenschijven onder de olie heb gedrukt.


Het is noodzakelijk dat er iets zwaars op de tomaten wordt gelegd, zodat ze onder de olie blijven. Doe je dit niet, komen er schijfje bovenop de olie drijven en zullen gaan schimmelen.
Ik bewaar deze pot in de koelkast. Het schijnt ook buiten de koelkast te kunnen, maar daar heb ik een slechte ervaring mee: de boel ging gisten. Dus: ik maak niet teveel en bewaar het in de koelkast. Een volgende portie is zo gemaakt!


In een ander blogbericht van HEX is te lezen hoe kleine tomaatjes werden gedroogd en ingelegd: ingelegde kleine tomaatjes



Geen opmerkingen:

Een reactie posten