6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 30 oktober 2020

azijn van afval van peren: perenazijn

 

Ik ben een tijdje druk in de weer geweest met het experimenteren met het maken van allerlei soorten azijn: frambozenazijn, witte wijnazijn, rode wijnazijn, appelazijn.......... Hier is van alles over te lezen op deze blog. 

Inmiddels staan er de nodige flesjes azijn in de kelder en in de keukenkast. Ik gebruik ze als ingrediënt bij een vinaigrette, om de smaken van een gerecht beter uit te laten komen  of om allerlei groenten of fruit mee in te maken. Denk daarbij aan komkommers, peppadews, druiven, enzovoort. Ook hier is het nodige over te vinden op deze blog. Ik heb er mooie azijnpotten voor aangeschaft. Voornamelijk in Frankrijk, als ik daar was. Daar leeft de azijnmaakcultuur veel meer, dan bij ons.


Maar, ik maak azijn ook in goedkopere potten.  Dat ziet er erg mooi uit: 

Over het maken van appelazijn, is het nodige te lezen op internet. Over perenazijn kom je heel weinig tegen. Naar mijn idee, moet het procedé hetzelfde zijn als bij appelazijn. Ik heb dit uitgeprobeerd en inderdaad; de manier van maken is hetzelfde. 

Omdat ik van mijn buurvrouw stoofpeertjes had gekregen, maakte ik van de schillen en klokhuizen weer azijn. Deze keer in een gewone weckpot. 

Doe het perenafval in de weckpot en vul de pot voor 3/4 met water: 

Druk dit afval goed aan en leg er iets zwaars op, waardoor het perenafval onder water blijft:

Ik gebruik hiervoor 5 kleine weckdekseltjes:

Doe een doekje op de pot en zet dit vast met een elastiekje:

Er kan zo zuurstof bij wat nodig is om het fermentatieproces te laten slagen. En, er kunnen zo geen fruitvliegjes bij.

Voor het verdere proces, is de gang van zaken hetzelfde als die bij de appelazijn. Als je op de volgende link klikt, vind je hierover alle informatie: het maken van appelazijn

Azijnmoeder in de perenazijn:

Van de zomer maakte ik perenazijn. Hiervan staan 3 flessen in de kelder. Terwijl ik ze aan het bekijken was, zag ik in 1 van de flessen een mini-azijnmoeder! Wat is dat toch wonderlijk. Deze moeder was spontaan ontstaan. Het gekke is dat dit proces in 1 van de 3 flessen plaatsvindt, terwijl deze azijn op dezezelfde manier is gemaakt en op dezelfde manier is opgeslagen. De natuur gaat zijn eigen weg........Deze moeder heb ik vervolgens gebruikt om een witte wijnazijn van te maken. 

De fles perenazijn met in de hals de mini-azijnmoeder

close-up van de mini-azijnmoeder

1 opmerking: