6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

dinsdag 26 oktober 2021

Heel gemakkelijk te maken brownies met noten

 

Ik heb een flinke collectie kookboeken. Deze dijt nog steeds uit. Ik heb ze allemaal bij elkaar in de keuken staan.

Als ik ergens mee aan de slag ga, loop ik door mijn kookboeken heen en laat mij inspireren. Soms staan er echt heel vreemde zaken in boeken die niet kloppen. En niet elk kookboek is goed. Naarmate je meer kookt en leest, word je kritischer en krijgt je meer inzicht in het bereiden van gerechten. Sommige boeken vind ik zo waardeloos, dat ik ze meteen weer wegdoe. Gelukkig komt dat niet vaak voor. 

Fouten in kookboeken

Deze week kwam ik weer een paar irritante fouten tegen in 2 kookboeken 'Isabella's Italiaanse winter' en 'Isabella's Italiaanse zomer' van Isabella Cozzi.

Bij de 'lasagna aperta con agnello, bietoline, prosciutto e asparaghi' stond aangekondigd dat  het ingrediënt snijbiet erin verwerkt zou worden. In de uitwerking werd er echter nergens  meer over snijbiet gesproken, maar over spinazie. 

Bij de 'lasagna alla genovese' werd als eerste de vulling bereid. Vervolgens werd deze vulling helemaal vergeten bij het opvullen van de lasagne. 

Bij de 'olio picante' werd er bij de ingrediënten voor 1 liter pikante olie, maar een halve liter olie gebruikt met wat takjes rozemarijn, wat venkelzaadjes en wat gedroogde pepertjes. Slordig hoor! 

De brownies

Op mijn speurtocht naar een goed recept voor brownies, trof ik in het boek 'Wintergerechten' van Delia Smith een recept aan dat mij heel lekker leek. Dit is een boek uit 1996. Het boek wordt aangeprezen als een boek waarin zij nieuwe en tijdbesparende bereidingswijzen heeft gezocht. Grappig om te lezen, ruim 25 jaar later. Mij valt bij dit soort  'oude' kookboeken altijd op hoe mooi de foto's zijn en de serviezen en het glaswerk die erbij gebruikt worden. 

De brownies met noten vielen erg goed uit. Ik serveerde ze toen mijn zonen op bezoek waren. Ze aten er allebei achter elkaar een stuk of 4 weg. Nu zijn het gelukkig slanke jongens die flink sporten en wel wat calorieën kunnen hebben. Ikzelf hield het er bij eentje 😏.

Voor de brownies heb ik een zakje gemengde, ongezouten noten gebruikt. Hieruit haalde ik een ons noten en hakte deze grof. Ik roosterde ze even in een koekenpan. 


Vervolgens woog ik alle ingrediënten af.


Ondertussen smolt de chocolade met de boter. Overal lees ik dat dit au-bain-marie moet. Ik doe dit echter al enige tijd niet meer. Ik zet alles op het laagste vuur en zet dit uit, als alles bijna gesmolten is. Dit gaat altijd goed en het is veel minder werk. 


Vervolgens meng ik alle ingrediënten door elkaar.


En stort deze in een met bakpapier bedekte ovenschaal. Voordat ik het bakpapier in de ovenschaal doe, smeer ik de ovenschaal in met olie. Hierdoor plakt het bakpapier, als het ware, vast aan de ovenschaal. Hierdoor vormt het zich veel gemakkelijker tegen de ovenschaal aan. 


Vervolgens gaat de schaal in een voorverwarmde oven van 180 graden gedurende 30 minuten. Dan even 10 minuten laten afkoelen in de vorm en in ongeveer 15 blokken snijden.


Recept en werkwijze voor ongeveer 15 brownies
(geschikt voor een bakvorm van ongeveer 18 bij 28 centimeter)

Ingrediënten
- 100 gram gemengde noten (bv hazelnoten, cashewnoten, walnoten, pecannoten, macadamianoten)
- 50 gram pure chocolade met minstens 75 % gehalte cacao
- 100 gram boter
- 2 losgeklopte eieren
- 200 gram suiker
- 50 gram bloem
- 1 volle theelepel bakpoeder
- 1/2 theelepel zout

Werkwijze
- verwarm de oven voor op 180 graden
- hak de noten grof en bak ze even in een koekenpan zonder boter totdat ze wat beginnen te kleuren. Dit komt de smaak ten goede
- doe de chocolade en de boter in een pan. Zet deze op het laagste vuur en laat de boter en chocolade zachtjes smelten. Zet het vuur uit, als alles bijna gesmolten is en roer het goed door elkaar. 
- neem de pan van het vuur en schep alle ingrediënten er doorheen. Schep als laatste de losgeklopte eieren er doorheen om te voorkomen dat deze door de warmte gaan stollen
- Smeer de bakvorm in met olie en bekleed deze met bakpapier. Zo krijg je, na het bakken, de koek gemakkelijk uit de vorm
- Stort het mengsel in de bakvorm en struik de bovenkant glad
- zet de bakvorm in de voorverwarmde oven en laat deze ongeveer 30 minuten bakken. Als het deeg licht terugveert als er in het midden op wordt gedrukt, is het klaar
- haal de vorm uit de oven en laat het 10 minuten afkoelen
- de koek kan dan in blokken worden gesneden
- laat de brownies op een rooster helemaal afkoelen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten