6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 17 oktober 2021

Op de Franse tour: Madeleines bakken

 


 Toen mijn kinderen klein waren, gingen wij in de zomervakantie altijd kamperen in Zuid-Frankrijk. We deden boodschappen in de grote supermarkt in de buurt. Dat waren enorme supermarche's die wij toen  nog niet kenden in Nederland. Stampvol verse vis, vlees, allerlei Franse kazen, andere melkproducten, olijven, wijn, zuidelijke groenten, van allerlei potten ingeweckte bonen en worst, blikken vol met van alles. Zo kochten wij steevast blikken met confit de canard: ingeblikte eendebouten in vet. Dat aten wij toen nog. Ook kochten we kleine flesjes orangina en de meest vreemd gekleurde siropen. Onze oudste zoon was gek op sirop de menthe: een felgroene siroop die alleen maar naar pepermunt smaakte. 

 En altijd ging er ook een grote zak Madeleines mee. In mijn beleving, wat droge, cakejes die makkelijk weg aten.

Omdat ik het zulke grappige cakejes vind, ben ik er zelf mee aan de slag gegaan. Inmiddels heb ik er de afgelopen 2 jaren de nodige zelfgebakken. Maar steeds moet ik weer zoeken en nadenken over hoe ik ze de vorige keer ook alweer gemaakt heb. Tijd dus, om een blog te besteden aan het bakken van Madeleines. 

Herkomst

Madeleines zijn kleine schelpvormige cakejes. Er zou een verbinding tussen deze cakes bestaan en de beroemde pelgrimsroute Santiago de Compostella. Als je deze route volgt, kom je overal de st. Jacobsschelp, als symbool, tegen. Ook dragen de meeste pelgrims zo'n schelp mee aan hun rugzak. De schelp geeft namelijk, van oudsher, aan dat je reiziger bent op de Camino de Santiago. Vroeger werd deze schelp door de pelgrims gebruikt om uit te drinken en te eten. 

Een zekere Madeleine zou deze cakejes hebben aangeboden in Lorraine aan pelgrims die onderweg waren naar Santiago de Compostela. 

Als je wandelt in Nederland en je let er een beetje op, zie dit symbool regelmatig. Zo zagen wij het ook bij de Molen van Houben in Munstergeleen, waar een kapel is ter gedachtenis van heilig verklaarde pater Karel Houben. 

Ook in de buurt van Nijmegen, zien wij het symbool regelmatig. Dan wandelen we dus op een stukje van deze beroemde pelgrimsroute. Dat geeft een bijzonder gevoel......

Aan de slag!

Ik start met het smelten van de boter.

Ondertussen doe ik de suiker, het vanilleconcentraat en een snufje zout in de mengschaal van de keukenmachine.
Hierbij worden 1 voor 1 de eieren toegevoegd, rustig draaiend.  Dan wordt het mengsel op hoge snelheid geklopt tot het luchtig en bleek is.
Dan wordt de gesmolten boter  en het vanilleconcentraat toegevoegd, terwijl de machine rustig draait. Op dezelfde wijze wordt de honing toegevoegd. 
Vervolgens wordt de bloem en het bakpoeder, al zevend, toegevoegd aan het mengsel.

Dit alles wordt rustig geklopt tot een zacht deeg. 
Hierna kun je van alles toevoegen: 
- zeste van citroen 
- stukjes verse vijg
- verse of gedroogde blauwe bessen of bosbessen
- in ammareno of rum geweekte rozijnen
En zo kun je nog veel meer uitproberen. Je kunt het echter ook zonder deze toevoegingen bereiden. Dan smaken ze ook prima!

Het deeg wordt dan minimaal een half uur, afgedekt in de koelkast gezet. Ergens las ik dat dit een hele nacht zou moeten zijn. Voor mij is dat niet nodig. Het gaat er, volgens mij, om dat het deeg wat opgestijfd moet zijn zodat het gemakkelijker te hanteren is, als je het in de vorm doet. 

Als het deeg wat opgestijfd is, kan het uit de koelkast en in de vormpjes worden gedaan. Als bakvorm gebruik ik een siliconen vorm. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een siliconen vorm gebruik. Ik had er altijd wat tegen, ik houd meer van de degelijke blikken. Maar, ik moet eerlijk toegeven dat siliconen vormen wel heel gemakkelijk werken. Ze hoeven niet te worden ingevet. De cakejes laten heel gemakkelijk los. Wel moet je iets hebben waar je de siliconen vorm op of inzet. Ik zou anders niet weten hoe je zo'n vorm goed in de oven moet zetten. Voor de madeleines heb ik 2 bakblikken gebruikt.
Het mengsel doe ik met 2 lepels in de bakvormpjes.
Dit gaat vervolgens ongeveer 14 minuten in een voorverwarmde oven van 210 graden.

Recept voor ongeveer 40 Madeleines

Ingrediënten
- 300 gram bloem
- 300 gram boter
- 200 gram suiker
- 6 eieren
- 1 theelepel vanille extract of 40 gram vanillesuiker
- 4 flinke eetlepels honing
- 1 zakje bakpoeder (15 gram)
- snuf zout
Naar wens  keuze uit 1 van de volgende extra ingrediënten: 
- raps van 2 citroenen
- een flinke handvol  rozijnen geweekt in  ongeveer 6 eetlepels amareno of rum of......
- stukjes verse vijg naar believen
- verse of gedroogde bosbessen naar believen
- gedroogde cranberries naar believen. 

Werkwijze
- smelt de boter in een pannetje op zacht vuur
- doe de suiker, het vanille-extract of vanillesuiker en het zout in de mengschaal
- laat de machine of de handmixer rustig draaien en doe de eieren er 1 voor 1 bij
- laat dan het mengsel onder hoge snelheid draaien totdat het luchtig en bleek is
- voeg de gesmolten boter toe, rustig kloppend
- voeg de honing toe, rustig kloppend
-  zeef de bloem en het bakpoeder op het mengsel
- laat alles rustig mengen tot een zacht deeg
- voeg er dan eventueel de extra ingrediënten aan toe
- laat het mengsel, minstens een half uur, bedekt in de koelkast staan
- verwarm de oven voor op 200 a 210 graden
- vul de vormpjes. Ik doe dat met 2 lepels
- bak de Madeleines ongeveer 14 minuten in de oven. Prik ze even in met een satestokje om te controleren of ze gaar zijn. Dit is het geval, als er geen deeg aan het stokje blijft kleven. 
- laat ze even afkoelen en stort ze dan op een rooster.  
- De 40 Madeleines bak ik in 3 keer. Als de Madeleines iets afgekoeld zijn, stort ik ze op een rooster en vul vervolgens de vormpjes overnieuw. Deze worden meteen weer in de hete oven gezet. 

Ze zijn het lekkerst als ze lauwwarm zijn.
Bewaar de cakejes in een afgesloten koektrommel. Ze zijn ook erg lekker met poedersuiker. Ook als toetjes met roomijs, slagroom en bv een vijgensaus zijn ze heerlijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten