6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

woensdag 1 december 2021

Een nieuwe Creuset-pan

 

eitje met champignons in een creusetpannetje

Als je de blogberichten van HEX volgt, zie je regelmatig grote pannen, kleine pannen, een hartjespan, paté-vormen, enzovoort van het merk Le Creuset  voorbijkomen. Ik heb zo langzamerhand heel wat van dit merk verzameld.  Het is prijzig, maar je kunt er geweldig mee werken. Ook vind ik ze heel mooi om te zien. 

De Creuset-pannen zouden de beste gietijzeren pannen van de wereld zijn. Of dit waar is weet ik niet. Feit is wel dat je er geweldig in kunt bakken of stoven. Ook in de oven doen ze het heel goed. De warmtegeleiding is uitstekend. Aanbranden gebeurt niet in deze pannen (tenzij je ze misschien verkeerd gebruikt). Voordeel van de pannen is dat je ze zo in de oven kunt zetten. Check wel even of de knop van de deksel de hoge temperaturen ook aan kan. Soms is dat bij oudere Creuset-pannen namelijk niet het geval. 

Quiche van prei, spekjes, gorgonzola en tomaatjes in Creuset-quichevorm. Met daarachter de hartjespan van Creuset

Nu zit er op deze pannen levenslange garant ie. Helaas was er in mijn stoof/braadpan een stukje afgestoten en daar zit nu net geen garantie op (dat is namelijk je eigen schuld) ...... Mijn man zei al een tijdje dat ik deze pan moest vervangen. Volgens hem komen er verkeerde stoffen vrij  als je met zo'n 'kapotte' pan kookt. 

Toen ik de pan bij De Bijenkorf zag staan met 30 procent korting, heb ik hem meteen gekocht. Ik heb er alleen een hekel aan om een identieke pan terug te kopen, omdat ik dan, voor mijn gevoel, niets nieuws heb gekocht. Vandaar dat ik de pan een slag groter kocht: in plaats van 28 cm doorsnede, kocht ik een pan van 32 cm doorsnede. Deze pan heeft 1,4 liter meer inhoud.  En de pan heeft een andere knop dan de oude. Nu heb ik toch echt het idee dat ik een nieuwe pan heb. 


Mijn nieuwe Creuset-pan staat in het midden te stralen

Omdat we binnenkort ons oude gasfornuis gaan vervangen door een inductiefornuis, heb ik wel even uitgezocht of de Creuset-pannen op inductie kunnen koken. Gelukkig is dat het geval. Ik zou anders in staat zijn geweest om weer een gasfornuis te kopen. Ik kan de Creuset-pannen niet missen! 

vegetarische notenpaté in Creuset-vorm

cranberrysaus in hartjespan van le Creuset

champignonsoep in wording in hele grote Creuset-pan


Provençaals gehaktbrood in een paté-vorm van Creuset

Creuset-pannetjes gevuld met zalm, gamba's en kabeljauw

klassieke Franse uiensoep
Mocht je nu geïnspireerd zijn door de gerechten in al die Creuset-pannen: ze zijn bijna allemaal terug te vinden op de blog van HEX. Hiervoor kun je aan de rechterkant van de blog, de betreffende gerechten opzoeken. 

2 opmerkingen:

  1. Ik heb die van 32cm ook in't zwart en al 10 jaar (cadeautje aan mijzelf na een moeilijke periode), vooral om grote hoeveelheden soep te maken is deze handig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is altijd goed om jezelf een cadeautje te geven en zeker als het om een creuset-pan gaat!

      Verwijderen