6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 10 december 2021

Amuses voor de kerst

Maastricht

Dit jaar hopen wij weer gewoon kerst te kunnen vieren. Nou ja, wat heet gewoon.......Het is afwachten hoeveel gasten we mogen uitnodigen in deze coronagolf.
Vorig jaar was ik geveld door corona tijdens de kerst. Ik heb nog nooit zo'n vreemde kerst gevierd: op de bank liggend; koortsaanvallen; eten dat niet smaakte; zonen die op 2 meter afstand buiten in de regen stonden met boodschappen; een broer die, op afstand, een fruitschaal kwam brengen..... Het is als een waas aan mij voorbij gegaan.
 Morgen mag ik de derde prik tegen het corona-virus halen. Ik werk bij een onderwijsstichting die dit zo heeft kunnen regelen voor haar medewerkers. Ik ben daar blij mee. Je kunt die prik maar gehad hebben. 

Vandaag ben ik begonnen te bedenken wat ik met kerst wil maken. Ik ben er nog niet uit, maar weet wel dat ik weer een aantal amuses maak en kersthertjes voor bij de soep. Dat kan een pompoensoep worden of een romige champignonsoep of een Italiaanse tomatensoep. Met de soep kan het nog alle kanten uit, maar de kersthertjes smaken bij al deze soepen. Toevallig kwam vandaag het boek 'Snert' binnen van  Joris Bijdendijk en Samuel Levie met 40 soeprecepten. Daar ga ik maar eens even rustig in rondneuzen.

Kersthertjes als hapje bij de kerstsoep
Dit zijn kaaskoekjes in de vorm van een hertje. Maar je kunt natuurlijk ook een andere vorm gebruiken, bv een kerstklok of een engel...... Ik vond zelf deze hertjesvorm erg leuk. 

kersthertjes

De werkwijze en het recept zijn hier te vinden: kersthertje als kaaskoekje Ik maakte van hetzelfde deeg ook kaaskoekjes in de vorm van een half maantje: half maantje als kaaskoekje
Je kunt dus alle kanten op met dit deeg. Naast een leuke toevoeging aan een soep, kun je de koekjes ook als borrelhapje gebruiken.

kaaskoekjes van halve maantjes

Kerstamuses
Hele mooie amuses, na bv de kerstwandeling, met een beker glühwein, zijn  een lepel met een mousse van cranberrypaté en een visbakje met zalmmousse, hollandse garnaaltjes en gerookte zalm. 

lepel van mousse van cranberrypaté met Hollandse garnalen en gerookte zalm

amuselepel met een mousse van cranberrypaté
Voor de mousse van cranberrypaté gebruik ik klassieke amuselepels. Op de mousse wordt een cranberry gedrapeerd. Dat ziet er erg mooi uit. In de loop der jaren, heb ik de nodige amusebakjes en lepels verzameld. Meer hierover en over hoe ik deze kerstamuses maak, is hier te lezen: kersthertjes en lepel met cranberrypate

Een derde mooie amuse, lijkt mij de gevulde peppadew. Ze zijn kant en klaar in de winkel te koop, maar ik maak ze helemaal zelf: gevulde peppadews

gevulde peppadews met roomkaas en gember
Hierbij passen de gevulde wraprolletjes:gevulde wraprolletjes met zalm en pesto

gevulde wraprolletjes met zalm en pesto of met alleen pesto en basilicumblaadjes 

Deze 4 amuses lijken mij prima om de kerstmiddag mee door te komen voordat het kerstdiner begint. En om de trek in het kerstdiner te verhogen, lijkt het mij goed om vooraf nog een heerlijke borrel te nemen: de sloe gin die al lange tijd staat de rijpen. Die moet dan erg lekker zijn:sloe gin

En nu aan de slag met het kerstdiner. Gelukkig heb ik inspiratiebronnen genoeg! 




Kerststal in Vrouwe der Zee-basiliek in Maastricht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten