6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 6 november 2022

bloemkoolsoep: onverwacht lekker!

 

Wij hebben heel vaak bloemkool over. Met z'n tweeën is een hele bloemkool teveel.  Ook nu lag er weer een halve bloemkool in de koelkast. En toen kregen we ook nog een gratis bloemkool.......
Het gemakkelijkst vind ik het om van overgebleven groenten soep te maken. Nu klinkt bloemkoolsoep mij niet als heel erg lekker in de oren, maar ik heb me er toch maar eens aan gewaagd. En dat viel niet tegen. Zeker niet in combinatie met roquefort. Ik kan me ook voorstellen dat het met feta lekker is. Dat ga ik zeker de volgende keer proberen. Want feta, heb ik eigenlijk altijd in de koelkast liggen. Deze gebruik ik heel vaak in salades of als toevoeging bij gerechten die kaas nodig hebben. 

De ingrediënten. De room heb ik uiteindelijk niet gebruikt. 
Bloemkoolsoep is gemakkelijk te maken. Ui, bleekselderij en aardappel worden kort aangebakken. 
Dan wordt de bloemkool in stukjes gesneden. De stronk wordt eruit gehaald, hier wordt niets meegedaan.
Vervolgens gaan alle ingrediënten in de pan.
En wordt alles door elkaar geroerd.
Dit wordt 20 a 25 minuten zachtjes gekookt en dan met de staafmixer gepureerd tot een mooie egale soep. 
Bij het serveren worden er brokken roquefort op de soep gedaan en wat, in stukjes geknipte, bieslook. 
En dit is werkelijk een lekkere soep. Eenvoudig te maken en rijk van smaak met de heerlijke toevoeging van brokken roquefort en stukjes bieslook!

Recept en werkwijze voor bloemkoolsoep met roquefort van ongeveer 2 1/2 liter

Ingrediënten
- 1 bloemkool
- 2 laurierblaadjes
- klein bosje peterselie
- 4 stengels bleekselderij
- 100 gram in stukjes gesneden aardappel
- 1 liter groentebouillon ( ik gebruik hiervoor bouillonpoeder)
- klein bosje bieslook 
- 100 gram roquefort
- eventueel zout en peper

Werkwijze
- snipper de ui en bak deze circa 7 minuten in boter
- voeg heraan toe de in stukjes gesneden bleekselderij en aardappel
- laat dit 5 minuten zachtjes bakken
- voeg de in stukjes gesneden bloemkool toe
- voeg de laurierblaadjes erbij en de gehakte peterselie
- voeg de groentebouillon toe en breng alles aan de kook
- laat dit ongeveer 20 minuten zachtjes kolen
- haal de laurierblaadjes eruit en pureer de soep met de staafmixer tot een egale massa
- doe er eventueel zout en peper bij
- serveer de soep in kommen met daarop brokjes roquefort en stukjes bieslook

6 opmerkingen:

  1. Wij gebruiken juist de stronk van de bloemkool in de soep. Wij gebruiken geen kaas maar kerrie dan heb je een wat frissere soep. Ook broccoli soep is favoriet hier. Wederom gemaakt van de stronk. Super simpele soep, bouillon met uit en broccoli even glad maken met staafmixer en klaar. Elke keer als we bloemkool of broccoli eten snijd ik de stronk klein, in een zakje zo de vriezer in. Zo zonde om het niet te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier net zo. stronk wordt gebruikt. ook vaak in stukjes bewaard in de vriezer. als ik veel andere soorten groente afsnij over heb, maak ik er bouillonpoeder van in de droogoven.

      Verwijderen
    2. Dat vind ik een heel goed idee. Ik ga zeker ook de stronk in de soep verwerken. Kerrie in plaats van kaas, lijkt me ook een prima combi. Ga ik ook proberen. Bedankt!

      Verwijderen
  2. heerlijke soep, lijkt me. Ik maak hem iets anders maar zal deze ook eens proberen. ik ga alleen dan wel de stronk er bij gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik inderdaad ook juist de stronken :) Ik heb ook eens bloemkoolsoep gemaakt met citroen, dat recept kwam ik ergens tegen, dan is het ook wat frisser.
    Complimenten voor je blog, ik lees het geregeld met veel plezier! Ik herken heel veel dingen, ik maak ook graag alles zelf.

    BeantwoordenVerwijderen