6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 5 november 2022

delicate frambozenjam (zonder pitjes)

In mijn diepvries zaten nog frambozen die ik van de zomer had overgehouden. Ze zijn lekker om bv als crumble te serveren of ontdooid door de yoghurt heen te doen. 

Ik wilde er echter eens een keer jam van maken. Nu is mijn ervaring met frambozenjam niet zo goed. Er zitten heel veel pitjes in en dat vind ik niet lekker. Ook vind ik die pitjes een 'bittere'  smaak aan de jam geven. Jammer, want de smaak van frambozen is heel subtiel en aangenaam. 

Daarom heb ik bedacht dat er eerst sap van moet  worden gemaakt en dan pas jam. Zo gezegd, zo gedaan.  Ik deed de frambozen in een pan met een bodempje water en bracht dat aan de kook. Dat hoeft maar kort, want de frambozen geven snel hun sap af. Deze frambozenmassa legde ik op een zeef. Hierin roerde ik met een lepel, zodat zoveel mogelijk sap en vruchtvlees door de zeef heen ging. 

De volgende keer gebruik ik de passe vite. Ik denk dat dat veel sneller gaat. 
Vervolgens bracht ik het sap aan de kook.
En deed er geleisuiker bij.
Dit hoeft maar enige minuten te borrelen, terwijl er regelmatig geroerd wordt. Daarna werd de kokenhete jam in brandschone potjes gedaan. 
De jamtest liet zien dat de jam goed stolde:
Een dag later aten wij deze jam op een vers maisbolletje met roomboter. Ik moet zeggen dat het een heerlijke jam is. Deze behoort, naast de zwarte bessenjam, tot mijn favorieten! 
Tip: koop de frambozen als je er goedkoop aan kunt komen en vries ze in of verwerk ze meteen tot jam. Anders is deze jam behoorlijk prijzig.

Recept en werkwijze van frambozenjam (zonder pitjes) voor ongeveer 5 potjes van 300 gram (dit is afhankelijk van de hoeveelheid frambozensap)

Ingrediënten
- 1 kilo frambozen (kan bevroren, hoeft niet) 
- geleisuiker  (hoeveelheid is afhankelijk van het sap dat verkregen wordt uit de frambozen)

Werkwijze
- Doe de frambozen (vers of bevroren) in een pan met een klein bodempje water
- breng de frambozen aan de kook en laat ze 5 minuten zachtjes koken
- laat de massa wat afkoelen en zeef deze vervolgens door een keukenzeef met de hand of met een passe vite
- meet af hoeveel frambozensap je hebt
- doe dit frambozensap weer in een pan en breng dit aan de kook
- doe er de voorgeschreven hoeveelheid geleisuiker bij. Dit staat op het pak. Ik gebruikte geleisuiker 2 :1. Dat wil zeggen dat er op 1 liter sap een 1/2 kilo geleisuiker nodig is. Volg verder de gebruiksaanwijzing op het pak
- zorg ervoor dat de jampotjes brandschoon zijn. Ik doe dit door ze in de vaatwasser te wassen en ze dan heet te vullen met de kokendhete jam
- laat de potjes jam afkoelen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten