6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

dinsdag 15 november 2022

vegetarische nachoschotel: comfortfood




Ik heb het al vaak voorbij zien komen: ovenschotels waarop nachochips ligt met gesmolten kaas. Dat lijkt me toch zo lekker en leuk om met een aantal personen op te eten. Echt comfortfood: eten waar je blij van wordt en samen van kunt genieten.

En eindelijk ben ik er vandaag aan begonnen. Erbij maakte ik guacomole van rijpe advocado's, fijn gesnipperde rode ui en tomaat, koriander en zout en peper. Ik schreef al eens een recept hiervan uit: recept guacomole

Ik gebruikte een bakblik met daaroverheen bakpapier. Hierop legde ik de groenten en vervolgens de nachochips en geraspte kaas. Dit ging even in de oven, waarna ik er royaal korianderblad overheen strooide, bosuitjes en wat  dotten zure room met citroen er doorheen. 
Je kunt er ook nog een sausje bij doen van chilisaus vermengd met wat yoghurt. Allemaal heel lekker. 
Mijn zoon vertelde dat hij dit soort schotels in een lage, ruime ovenschotel maakt. Ook een idee, maar als je een groter gezelschap hebt, vind ik het gebruik van een bakblik handiger. Je maakt dan meer oppervlakte, waardoor de nachochips royaal kan worden neergelegd en bedekt met kaas. 
Ik vond trouwens de nachochips erg duur. Voor 1 zak betaalde ik 2,40 euro. Mijn zoon zei dat ik net zo goed een goedkoper merk kon nemen. Geen verschil, volgens hem. 
Vooraf aten wij een pompoensoep gemaakt van een hokaidopompoen:


Recept en werkwijze voor een vegetarisch nacho ovenschotel voor 4 personen

Ingrediënten
- 1 stronk broccoli in stukjes gescheurd
- 3 puntpaprika's in stukken
- 1 bosje bosuitjes in stukjes gesneden
- 2 rode uien in halve ringetjes gesneden
- 1 prei in smalle stukjes gesneden
- 1 blikje kikkererwten van 200 gram. Dat kan ook mais zijn en/of zwarte boontjes
- een handjevol verse korianderblaadjes
- 1/2 limoen of citroen
- 200 gram geraspte oude kaas of cheddar
- 1 zak nacho chips
- 125 gram zure room met daarin wat citroen uitgeknepen

Werkwijze
-  bak de brocollistukken in olie in een wok gedurende ongeveer 5 minuten op hoog vuur. Bestrooi deze met peper en zout. Doe de broccolistukken in een schaal 
- bak de ui in de wok. Laat deze minstens 10 minuten zacht bakken. Daar wordt de ui erg lekker van. Voeg dan de stukjes prei toe. Bak dit mee op hoog vuur en roer er regelmatig doorheen. Doe dit ongeveer 5 minuten
- En vervolgens de paprika. Bak deze ook, gedurende ongeveer 5 minuten, op hoog vuur
- voeg de gewokte broccoli toe
- voeg de kikkererwten toe en bak deze even mee
- knijp er een halve citroen overheen uit en strooi er wat zout en peper overheen
-  bekleed een bakblik met bakpapier en stort het groentemengsel erop
- bestrooi dit met de nacho-chips
- bestrooi hierover heen de geraspte kaas

- zet het bakblik in het midden van de oven  onder de gril gedurende ongeveer 5 minuten totdat de kaas mooi gesmolten is
- haal het bakblik uit de oven en strooi de koriander en bosui over de nachochips. En wat dotten zure room (met citroen er doorheen) 
Als finishing touch past hier erg goed een bak guacomole bij! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten