6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 11 augustus 2023

Die heerlijke tomaten: van San Marzano' s tot vleestomaten

 

 Ik zie op facebook en op instagram allerlei posts over de San Marzano-tomaten van Manuela Rotilio, in Genk,  voorbij komen. Mensen bestellen vele kratten, spreken samen af om voor elkaar te halen en rijden er soms een behoorlijk stuk voor.

 Dat hebben wij ook een aantal jaren gedaan. Ik vond het heel leuk en het zijn mooie tomaten. Echt tomaten om passata van te maken met veel vruchtvlees en minder zaadjes en vocht dan de 'gewone' tomaat. En als we daar dan toch waren, namen we ook enorme basilicumplanten mee. Zulke mooie grote planten heb ik in Nederland nog nooit kunnen kopen.

En ik nam ook altijd meteen een streng knoflook mee. 

Maar, de 1 na laatste keer moesten we wel erg lang wachten, voordat we aan de beurt waren. Dat was niet zo heel erg, want in de rij maak je contact met de andere wachtende mensen en hoor je soms mooie verhalen. 

De laatste keer dat wij er waren, stonden wij weer in een lange rij al een half uur te wachten in de brandende zon. Wij merken wat onrust voorin de rij en vroegen ons af wat er aan de hand was. Na enige tijd, kwam Manuela zelf vertellen dat de 'camion' pech had en er vandaag geen tomaten meer kwamen. Ze vond dit erg vervelend. Wij snapten ook wel dat zij daar niets aan kon doen, maar we besloten wel om dat jaar niet nog een keer terug te komen. 

Vorig jaar kwam ik vleestomaten tegen voor 50 cent per kilo. Wij hebben het geluk dat we hier vlak over de grens een boerderij hebben 'Bauernhof Lindchen' die regelmatig mooie aanbiedingen heeft van kwalitatief goed fruit of groenten. Ik heb toen een flinke hoeveelheid tomaten gekocht. 

Deze tomaten heb ik een week laten staan, zodat ze optimaal rijp worden en dus optimaal van smaak zijn. Vervolgens heb ik ze verwerkt tot passata en soep.  

Het is inderdaad zo dat deze tomaten meer vocht en zaadjes bevatten, maar de smaak van de passata is heerlijk. Ze lijkt zoeter van smaak dan de passata van de San Marzano's. 

Ook dit jaar heb ik weer passata gemaakt van de 'gewone' tomaten. Dit bevalt mij erg goed. Het was wel erg leuk om de San Marzano's in Genk op te halen. Je staat samen met andere enthousiaste mensen in de rij en hoort van alles. Je kunt ook nog mooie basilicumplanten kopen en knoflookstrengen. Maar, het is voor mij toch wel erg gemakkelijk om vlak bij huis goedkope, mooie tomaten te halen waarvan ik vind dat er een hele mooie passata van te maken is. 

Als je op de volgende link klikt, kun je nog wat tips lezen: passata: een paar tips

Geen opmerkingen:

Een reactie posten