6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

woensdag 16 augustus 2023

halfgedroogde tomaatjes als topping

 

 Een kort bericht over halfgedroogde tomaatjes. Ik schreef er al eerder blogberichten over.

Halfgedroogd tomaatjes geven een heerlijk zoete en intense toegevoegde smaak aan allerlei gerechten. Deze tomaatjes zijn droog aan de buitenkant en nog sappig van binnen. Vol van smaak en heerlijk voor vele toepassingen.

 Vandaag maakte ik weer een schaal tomaatjes klaar, die ik deze keer gebruikte bij een spaghetti met een spinazie- roomsaus. Samen met geroosterde pijnboompitten en geraspte parmezaanse kaas was dit een heerlijke, eenvoudige maaltijd. Deze keer heb ik de cherrytomaatjes door de helft gesneden. Hier overheen heb ik wat olijfolie, vermengd met verse knoflook,  gesprenkeld.


 

En ook de laatste tomaatjes gingen, na het maken van de foto, nog op

Naast kleine tomaatjes, gebruik ik ook trostomaten. Ik snijd deze in kleine parten voordat ze de oven in gaan. Het ziet er dan iets minder mooi uit, maar de smaak is ook zoet en lekker.

Bovenin de foto is te zien hoe de partjes van trostomaten eruit zien. Een trostomaat wordt minstens in 8 parten gesneden

Ik heb hier ook nog wat cherrytomaatjes bij gesneden


 Maar je kunt er ook voor kiezen om wat tijm over de tomaatjes te strooien met wat balsamico-azijn, olijfolie en zeezout. De verhoudingen zijn te vinden in het volgende blogbericht: ovengedroogde tomaatjes

Samenvattend: ik houd hier een pleidooi voor het drogen van tomaten, waarbij ze nog sappig van binnen zijn. Het is zo'n heerlijke toevoeging aan allerlei maaltijden. 

Een linzensalade met geitenkaas en halfgedroogde tomaatjes

Op een geroosterde boterham met pesto en basilicum

 

Werkwijze voor halfgedroogde tomaten uit de oven

- verwarm de oven voor op ongeveer 130 graden

- Snijd kleine tomaatjes doormidden. Voor grotere tomaten geldt dat je ze in parten snijdt. Een normale trostomaat wordt in 8 parten gesneden

- leg de tomatenpartjes op een , met bakpapier bedekte, ovenplaat of doe ze in een ovenschotel

- Doe er kruiden op die je lekker vindt. Denk aan oregano, tijm, basilicum. Er kan ook wat gesnipperde knoflook aan worden toegevoegd. Sprenkel er wat olijfolie overheen. Dit mag best royaal. Bij bv 1 kilo tomaten, kunnen 3 eetlepels olijfolie worden toegevoegd

- Ze de tomatenpartjes ongeveer 2 uur in de oven, totdat ze halfgedroogd zijn 


De snelle manier

Mocht je weinig tijd hebben en wil je toch het wat effect hebben van het drogen van de tomaten, kun je het volgende doen:

- verwarm de oven voor op 200 graden en laat de tomaten hierin een kwartier liggen.  


2 opmerkingen: