6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 25 mei 2018

Gedroogde asperges!


In deze tijd van asperges, vind ik het leuk om van alles met asperges te doen. Zo lijkt het mij  leuk om te werken met het drogen van asperges. Ik heb op de facebookpagina van HEX - passie voor zelfmaken  en op de facebookpagina Voedsel drogen(recepten en ervaringen uitwisselen)   navraag gedaan en reacties gekregen. Er kwamen diverse opmerkingen over hoe mensen asperges drogen en wat ze met aspergepoeder doen. Zo worden gedroogde asperges gebruikt om de smaak van de aspergesoep te verrijken, om de roomsaus bij een pasta smaakvoller te maken, om een goede aspergebitterbal te maken. Een omelet met aspergepoeder schijnt ook heerlijk te zijn.

Deze week kon ik bij de aspergeboer soepasperges krijgen. Deze schilde ik en sneed ze in stukjes.


Vervolgens droogde ik de aspergeschillen en eindstukjes (wel nakijken of ze goed schoon zijn) in de droogmachine stockli. Om de schillen goed droog te krijgen, werden ze gedurende 4 uur op 50 graden gedroogd.



Datzelfde deed ik met de stukjes asperges. Dit duurde minstens 8 uur op 50 graden. En toen had ik het idee dat ze nog niet helemaal droog waren.



Dit werd vermalen in de koffiemolen, waar ik al eerder over schreef: gebruik van koffiemolen als kruidenvermaler


De aspergeschillen:



De aspergestukjes:



De aspergeschillen zijn vermalen tot een wit poeder. De aspergestukjes blijven grof en zijn wat verkleurd.
De geur van beide soorten asperges is heel intens. De structuur is heel verschillend. Ik heb ze daarom in verschillende potjes gedaan, zodat ik kan zien of de smaak anders is en wat de structuur doet met de smaakbeleving.
Bij de gemalen aspergestukjes heb ik wat rijst in een theefilter toegevoegd, omdat deze volgens mij niet helemaal droog is. Dit is een oud middeltje: rijst als vochtvanger. Rijst onttrekt namelijk vocht.




En dit is het resultaat:


Ik vervolg deze blog als ik met de 2 versies van gemalen asperges gewerkt heb. Ben heel benieuwd wat de ervaringen hiermee zullen zijn. Ik heb zeker zin om zo'n aspergebitterbal te maken. Dat lijkt me nog een hele uitdaging! Wordt vervolgd.

Tot slot nog een foto van een wel heel wonderlijke cactus. Hoe is het mogelijk dat zo'n stakerig sprietje zo'n mooie bloem voortbrengt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten