6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 23 maart 2019

Stoofpeertjes in 2 kleuren: limoncello/vlierbloesempeertjes en gluhweinpeertjes



Via de Facebookpagina van Twisted Jams, zag ik vorige week dat fruitteler André van Erkom uit Geldermalsen met veel peren omhoog zat. Door de hete zomer waren er veel te veel peren en deze kon hij niet kwijt.
Omdat ik toevallig in de buurt moest zijn, stuurde ik hem een berichtje of hij een kistje Doyenne de Domice en een kistje Gieser Wilderman voor mij wilde achterhouden. Hij reageerde meteen dat hij ze voor mij zou laten staan.
Daar aangekomen, kwamen we bij een enorme schuur met heel veel appels en peren in allerlei soorten. Er stonden mooie kistjes met 'overgebleven' peren. Ik nam er 3 mee en kreeg van de boer nog een zak appels gratis mee. Aardige boer, als ik weer in de buurt ben, ga ik zeker naar hem toe voor zijn lekkere appels en peren!


Hij zei erbij dat de kistjes Doyenne de Domice wel meteen verwerkt moesten worden. Dat heb ik ook gedaan. Ik maakte er sap van.  Dit sap is bijzonder lekker, omdat de peren goed rijp waren. Ik maakte gewoon perensap en perensap met vruchten die nog van afgelopen zomer in de vriezer lagen: vlierbessen, frambozen, blauwe bessen en bramen.



En dit werd een flink aantal flessen sap, die ik ook nog even weckte zodat ze lekker lang houdbaar zijn.  Voor meer info over sap maken, klik op de volgende link:het maken en wecken van appelsap


En toen had ik nog een kistjes met stoofpeertjes: Gieser Wilderman. Gelukkig konden deze nog wel een paar weken blijven liggen, aldus de boer.
Omdat het toch best wel een karwei is om al die peren te verwerken en ik ook nog een volle werkweek heb, was ik hier wel blij mee.

Dit weekend ben ik met de ruim 12 kilo  stoofpeertjes aan de slag gegaan.


Ik wilde ze anders maken dan ik normaal doe met port. Lees hier meer over in de volgende link: dronken peertjes op port. Heel lekker hoor, maar ik was in voor iets anders. Ik had een weekje de tijd om hier over na te denken en zo kwamen de ideeën.

Ik had nog flessen gluhwein staan die over waren van de koude wintermaanden. Van 3 flessen gluhwein en een halve fles port maakt ik gestoofde gluhweinpeertjes.




Van  zelfgemaakte limoncello (werkwijze voor zelfgemaakte limoncell) en vlierbloesemchampagne (HEX-werkwijze vlierbloesemchampagne) maakte ik limoncello/vlierbloesempeertjes.

Links de zelfgemaakte limoncello, rechts de port die bij de gluhweinpeertjes werd gebruikt. 

Het rook heerlijk in huis en de 2 pannen samen zagen er prachtig uit!



Na bijna een uurtje stoven was dit het resultaat:


Zoals altijd, heb ik de flessen stoofpeertjes geweckt. Ze blijven dan lang houdbaar en  de kans dat er iets mis gaat met de stoofpeertjes, is klein.



Recept voor gestoofde gluhweinpeertjes

Ingrediënten
- 6 kilo stoofpeertjes
- 250 gram bruine basterdsuiker
- 6 laurierblaadjes
- 18 kruidnagelen
- 3 steranijs
- 4 kaneelstokjes
- 3 flessen gluhwein  ( mag minder zijn, ik hield een liter vocht over. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid peertjes die je in de potjes doet)
- 1/2 liter rode port

Werkwijze
- schil de peertjes, ontdoe ze van de klokhuizen en snijd ze in partjes. In mijn geval sneed ik ze in vieren
- doe de perenpartjes in een pan, samen met de suiker, laurierblaadjes, kruidnagels, steranijs, kaneelstokjes, gluhwein en port
- breng dit aan de kook en laat de peertjes 3 kwartier tot een uur zachtjes stoven (dit ligt aan de hardheid van de peertjes en aan hoe zacht je ze wilt hebben)
- doe de peertjes met het sap in een weckpot
- weck de peertjes op 90 graden gedurende een half uur.

Dezelfde perensoort maar, afhankelijk van de bewerking, een totaal verschillende kleur en smaak!
Recept voor gestoofde limoncello/vlierbloesempeertjes

Ingrediënten
- 6 kilo stoofpeertjes
- 250 gram lichte basterdsuiker
-  6 laurierblaadjes
- 18 kruidnagelen
-  3 liter vlierbloesemchampagne (je kunt ook kiezen voor witte wijn, ik zou dan voor zoete kiezen) (mag minder zijn, ik hield een liter vocht over, dit ligt aan hoeveel peertjes je in de pot doet)
- 1/2 liter limoncello

Werkwijze
- schik de peertjes, ontdoe ze van de klokhuizen en snijd ze in partjes. In mijn geval sneed ik ze in vieren
- Doe de perenpartjes in de pan, samen met de suiker, laurierblaadjes, kruidnagels, vlierbloesemchampagne (of witte wijn) en de limnocello
- breng dit aan de kook en laat de peertjes 3 kwartier tot een uur zachtjes stoven (dit ligt aan de hardheid van de peertjes en aan hoe zacht je ze wilt hebben)
- doe de peertjes met het sap in een weckpot
- weck de peertjes op 90 graden gedurende een half uur.



Deze peertjes zijn heerlijk bij een dessert van bv vanilleijs, peertjes en slagroom. De gluhweinpeertjes zijn lekker bij een traditioneel recept met wild en bv rode kool of spruitjes. Verder moet ik nog ontdekken waar ik ze bij ga gebruiken, maar lekker zijn ze!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten