6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 23 juli 2017

appelig appelsap

Alhoewel het nog zeker geen herfst is, kon ik een kist van 12 kilo appels kopen voor een klein prijsje. Omdat er bij mij in de familie een aantal sapdrinkers zijn, besloot ik er appelsap van te maken.
Hiervoor zet ik de ontsappan klaar. Wat een stellage zeg!
Het ontsappen werkt als volgt:
De ontsapper bestaat uit 3 delen; een waterreservoir, een sapreservoir en een "vergiet" waar de vruchten ingaan.
Onder in de ketel, in het waterreservoir, wordt een hoeveelheid water aan de kook gebracht. De stoom die daarbij vrijkomt, gaat - via een gat in het midden - naar boven en zorgt ervoor dat de vruchten die in het 'vergiet' zitten barsten en hun sappen vrijgeven. Dit sap wordt opgevangen in het sapreservoir. Dit sapreservoir heeft een tuitje waaraan een slangetje met een klemmetje zit. Hiermee vul je de sapflessen. Ik gebruik hiervoor de sapflessen van Weck, maar je kunt ook andere flessen gebruiken. Beugelflessen van Ikea zijn hier bijvoorbeeld ook prima voor. Zie hiervoor mijn blog over vlierbloesemchampagne.

Hoe ik de flessen steriliseer, kun je lezen bij mijn blogje over ingelegde limoenen. Je kunt ook aan de rechterkant van de blog het label 'steriliseren'  aanklikken en dan kom je er vanzelf bij de uitleg.

 
De appels worden gewassen, de vieze plekken worden weggesneden en de appels worden in tweeën of vieren gesneden, afhankelijk van de grootte van de appels.
Om goed bij de ontsapstellage te kunnen komen, plaats ik er een stoel bij.
Voor 12 kilo appels vul ik het waterreservoir van de ontsappan met 10 liter kraanheet water. Dit wordt in de ontsapper aan de kook gebracht, waardoor er stoom ontstaat.
De gesneden appels worden in het 'vergiet' gedaan. De eerste keer gaat er een kilo of 7 in. Daarna vul ik, als de appelmassa wat geslonken is,  dit nog 2 keer aan, totdat de 12 kilo erin zit. Het duurt wel even voordat de appels sap afgeven. Ik schat in dat dit wel een uur duurt.
Kijk uit met het eraf halen van de deksel, er komt onmiddellijk stoom vrij. Je kunt jezelf lelijk verbranden! Tijdens het hele proces van ontsappen roer ik een aantal keren met houten lepels door de appelmassa, zodat de appelstukken die boven liggen onderaan komen te liggen. Dit bevordert het ontsapproces.
Ik heb al eerder, op deze manier, appelsap gemaakt en mij is opgevallen dat de eerste fles heel licht van kleur is en de laatste heel donker. Ook het smaakverschil is groot: de laatste fles is heel sterk van smaak, de eerste vrij vlak.  Ook nu zag ik dit weer gebeuren, zoals je bij onderstaande foto's kunt zien:
Ik heb hierover advies gevraagd op de facebooksite van 'Wecken is hip' en het advies overgenomen om eerst een kan sap af te tappen en dit geleidelijk aan weer toe te voegen aan de ontsapper. Aldus gedaan:
En inderdaad: het appelsap is nu van dezelfde kwaliteit!
Omdat ik de hete appelsap rechtstreeks vanuit de ontsapper in de weckflessen doe en er meteen de deksels op doe, hoef ik de flessen niet meer te wecken. Ik doe er wel meteen weckklemmetjes op, deze haal ik er na een halve dag vanaf. De flessen zijn dan vacuüm getrokken, de deksel zitten muurvast.
Zoals je misschien is opgevallen, voeg ik aan de appels geen suiker toe. Ik vind het sap zoet genoeg van zichzelf, maar dat is een kwestie van smaak.
Gekoeld, eventueel  nog een ijsklontje erbij, is dit appelsap heerlijk en puur natuur!

Van 12 kilo appels, haalde ik ongeveer 9 liter appelsap. Toen vond ik het wel welletjes. Je bent toch wel een avondje hiermee bezig. Ondertussen kun je gelukkig wel allerlei andere dingen doen, want anders zou het, denk ik,  een saai werkje worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten