6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 28 juli 2017

zonnige abrikoosjes








Ik kocht een kistje abrikoosjes die rijp waren. Vorig jaar heb ik er jam en compote van gemaakt. Het meeste heb ik weggegeven, omdat wij eigenlijk helemaal niet zoveel jam of compote eten. Ik besloot daarom om dit nu niet te maken. Maar ik heb er nog wel een mooie foto van en het laat zich raden in welke van de 3 potjes abrikozenjam zit.



Abrikozengalette
Als eerste probeerde ik een taartje uit met - heel simpel - een rol bladerdeeg als bodem.  Dit is heel handig: je hoeft dan niet al die losse bladerdeegvierkantjes aan elkaar te maken. Bovendien zit er al bakpapier onder, waardoor je de vorm niet hoeft in te vetten. Deze rollen bladerdeeg zijn gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Omdat wij vlak bij de  Duitse grens wonen, koop ik ze in Duitsland. Alle bakproducten zijn een Duitsland veel voordeliger dan in Nederland. Officieel maak je een galette met een zelfgemaakte bodem van bladerdeeg, maar dat is mij te veel werk.
De bodem belegde ik met een potje compote dat ik nog over had en legde er vervolgens abrikozenschijfjes op.










Daarna klutste ik een eitje en smeerde dit mengsel op het bladerdeeg. Daardoor krijg je een mooie kleur op het bladerdeeg als het gebakken is. Doe je dit niet, ziet dit er minder aantrekkelijk uit.
Wat er nog over was van de compote, verdeelde ik over de taart. En zo ziet het taartje eruit, voordat hij de oven in gaat  (voorverwarmd op 180 graden, ongeveer 20 a 25 minuten laten bakken):


En dit is het uiteindelijke resultaat:


Een lekker taartje, gemakkelijk te maken. Fris-zurig van smaak.
Ditzelfde taartje, kan ook gemaakt worden van abrikozen die geweckt zijn op suikerwater. Het resultaat is dan wat zoeter.

Midden in de winter, februari 2018, maakte ik van een rol bladerdeeg, een pot ingemaakte abrikoosjes en een pot zelfgemaakte abrikozencompote de abrikozengalette. Het resultaat was fantastisch! Met een bolletje roomijs en wat crème fraîche was het een heerlijk toetje. Hieronder wat foto's:









Geweckte abrikoosjes
Was de abrikozen, verwijder de plekjes, halveer ze, haal de pit eruit en snijdt ze in partjes. De abrikozen moeten wel rijp zijn. Bij onrijpe abrikozen, is de pit er lastig uit te halen en de smaak is nog niet optimaal. De abrikozen moeten overigens niet te rijp zijn, want dat komt de smaak ook niet ten goede. Maak suikerwater in een verhouding van 2 delen water en 1 deel suiker. Ik doe dit door het water met de suiker erin te verwarmen en te roeren. De suiker lost dan op in het warme water en het suikerwater is klaar. Ik loste 2 kilo suiker in 3 liter water op. Voor 8 kilo abrikozen, had ik daarmee, meer dan genoeg suikerwater.
Steriliseer de potten.  Hoe je dit moet doen, kun je lezen bij mijn blogje over ingelegde citroenen, of je klikt op het label 'steriliseren' aan de linkerkant van deze blog.
Vul de potten met de abrikozenschijfjes.
Schenk vervolgens het suikerwater erop tot 1 cm onder de rand van de pot.
Sluit de potten en zet deze in de weckketel. Vul de weckketel tot 3//4 van de bovenste laag potten met lauw water. Dit water moet ongeveer dezelfde temperatuur hebben als het suikerwater in de potten.
De potten worden vervolgens gedurende een half uur op 85 graden geweckt.
Hierna, haal ik potten er met een tang uit en laat ze op een doek afkoelen. Het resultaat ziet er mooi en zonnig uit: de zomer in een potje!

1 opmerking:

  1. Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! De abrikozen gebakjes ga ik zeker uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen