6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 21 juli 2017

wonderlijke cake

Ik heb al vaker gelezen over het bakken van cake in een wonderpan. Dat gebeurt gewoon op het fornuis op vuur, het is een soort van mini-oven. Dat vind ik zo 'wonderlijk', dat ik heb besloten  om zelf zo'n pan, via marktplaats, op de kop te tikken en het uit te proberen.
De pan heeft een tulbandvorm, waar je het beslag in doet.
Deze sluit je af met een deksel met gaten.
Deze zet je op een bodemplaatje met een gat, dat je op het brandende vuur zet. De bodemplaat wordt verwarmd. De warmte stijgt door het gat in het midden de pan in en verlaat de pan weer via de ventilatiegaten in de deksel. Daardoor wordt het cakemengsel gelijkmatig verwarmd en wordt zo gaar.
En dat heb ik uitgeprobeerd!

Ik koos voor gemak en nam een kant en klare cakemix. Hieraan voegde ik nog extra toe het sap van 2 limoenen.




Ik vette de vorm in met olijfolie, mixte alle ingrediënten en deed deze in de wonderpan.







Het warmhoudplaatje plaatste ik op een gaspitje en ik zette vervolgens de hele pan op het vuur.

 Het gaspitje zette ik zo zacht mogelijk. Al snel rook de keuken heerlijk naar cake. Ik merkte wel dat het erg hard ging, het rook namelijk ook een beetje verbrand..... Na 40 minuten heb ik hem er maar snel van het gas gehaald en dit was het resultaat:
Niet helemaal wat de bedoeling was...... De cake was wel gaar en goed van smaak, maar de korst was helaas verbrand en het was ook niet gelukt om hem heel uit de vorm te krijgen.

Nu ben ik niet iemand die het er dan bij laat zitten. Hieronder volgt het verslag van poging 2!

Deze keer besloot ik een dubbele portie te maken met appelstukjes er doorheen. Weer met een kant en klare cakemix (2 stuks) met als toevoeging 3 in kleine stukjes gesneden appels met wat kaneel.
Ik mengde alles door elkaar
En deed dit in de wonderpan. Deze keer vette ik de pan niet in met olijfolie, maar gewoon met de roomboter.
En weer op het vuur. Dit keer op het gaspitje dat het minste vuur geeft.
Deze keer duurde het erg lang, voordat de cake begon te geuren. Al met al heeft hij wel 2 uur op het vuur gestaan. Met een breinaald probeerde ik of de cake gaar was. Je steekt dan de breinaald in de cake. Als deze er droog uitkomt, dus als er geen cake aan blijft plakken, is de cake gaar.
Nadat ik de wonderpan van het vuur had gehaald, heb ik hem op een rooster laten afkoelen.
En pas toen de cake lauw was, heb ik hem omgedraaid en op het rooster gestort. Ik voelde meteen dat hij los liet. Hij ging er veel beter uit dan de eerste cake die ik gemaakt het.
En hij zag er ook veel beter uit! Natuurlijk kan het nog veel beter, maar met dit resultaat ben ik al heel tevreden. Hij smaakte trouwens uitstekend!
Ik vind het trouwens heel goed kunnen om meteen een dubbele portie in de wonderpan te maken. Je hebt dan een mooie flinke tulband-achtige cake, waar je veel stukken uit kunt snijden.

wonderlijke cake met krenten

Deze maakte ik op dezelfde manier als hierboven beschreven staat. Ik voegde er alleen een handvol krenten aan toe en maakte het deeg ik de keukenmachine. Hieronder volgt een fotoverslag:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten