6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 16 juli 2017

turkse linzensoep


Vakantie! Alle tijd om eens lekker te gaan wecken!
Vandaag maakte ik Turkse linzensoep. Het is een soep die ik al jaren maak en nu voor het eerst weck. Donderdag komt bij ons de Vierdaagse langs het huis. We krijgen dan altijd vierdaagselopers die bij ons soep eten. De Turkse linzensoep gaat er dan, samen met brood en kruidenboter en kaasjes, prima in.
Als eerste verzamel ik alle ingrediënten:
Dan worden de uien grof gesneden en, op een zacht vuurtje, gefruit. De uien moeten glazig zijn en het liefst, wat gekarameliseerd. Dan voeg ik de geperste knoflook toe en laat deze even meebakken. Niet te lang want anders verbrandt de knoflook. Vervolgens wordt de gehakte peper erbij gedaan. Dat laat ik dan ook nog een minuutje mee bakken. Hierna voeg ik het paprikapoeder toe.
Dit meng ik door elkaar en dan laat ik het geheel nog een  minuutje bakken. De geuren van het paprikapoeder komen je dan tegemoet! Dan voeg ik de linzen toe, de gepelde tomaten en de groentebouillon.


En dan blijkt de pan ineens ongeveer tot de rand toe gevuld te zijn. Voorzichtig maar laten koken dan.

Het gaat gelukkig goed. Ik laat de soep een half uurtje koken en pureer de soep dan.








Ik houd van een pittige soep en ik voeg er wat kant en klare curry aan toe:




Dan hak ik de peterselie en de munt in kleine stukjes en voeg deze toe aan de soep. Proeven tussendoor is erg belangrijk. Het hangt van je eigen smaak af of en hoeveel curry je toevoegt. Dat geldt ook voor de peterselie en de munt.




En klaar is de soep: maar liefst 10 liter. Daar gaat zeker 5 liter van op tijdens de Vierdaagse donderdag! En daarnaast gaat er dan  ook nog een grote pan pure tomatensoep doorheen.
 En dat is nu het grote voordeel van wecken: ik heb de soepen al klaar en kan rustig met andere dingen aan de slag.

Recept voor linzensoep voor 4 personen

Ingrediënten ( voor 10 liter soep vermenigvuldig ik de ingrediënten met 8) 
- 1 ui, grof gesneden
- 1 teentje knoflook
- 1 blikje gepelde tomaten of 4, in stukken gesneden, verse tomaten
- 1 gedroogd gehakt pepertje
- 175 gram oranje linzen, goed gewassen
- flink wat peterselie
- flink wat munt
- olijfolie om in te bakken
- 2 theelepels mild paprikapoeder
- 1 liter groentebouillon (kan met blokjes worden gemaakt)
- eventueel currypasta

Werkwijze
Fruit de ui tot deze glazig is.
Voeg dan de geperste knoflook toe en laat deze een minuutje meebakken.
Voeg dan de gehakte peper toe en laat deze een minuutje meebakken.
Voeg vervolgens het paprikapoeder toe en laat deze een minuutje meebakken.
Linzen erbij doen, de gepelde tomaten en de groente bouillon.
Breng dit aan de kook en laat dit een half uurtje koken.
Vervolgens kan de soep met een staafmixer gepureerd worden.
Voeg dan naar smaak toe: gesneden munt, gesneden peterselie en currypasta.
De soep kan dan in de gesteriliseerde weckpotten. Weck de soep op 100 graden gedurende 2 uur. Dit moet zo lang, omdat het een dikke soep is en de hitte helemaal in het binnenste van de weckpot moet komen. Klaar!
turkse linzensoep met papadums

Geen opmerkingen:

Een reactie posten