6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 8 juli 2017

pure tomatensoep


Ik ging naar de markt en kocht groenten in, waaronder 10 kilo rijpe tomaten die heel goed van smaak waren.
Ik besloot om hiervan simpele, pure tomatensoep te maken. De geconcentreerde smaak van een tomaat in soep verwerkt, is heerlijk!
Als eerste worden de tomaten gewassen en worden de kroontjes weggehaald.
Dan snijd ik ze doormidden en zet ze op in een grote pan met een bodempje water. Ik gebruik als pan een oude weckketel, die ooit gebruikt werd om bier mee te brouwen. Heel handig. Ik schat dat je hier met gemak 25 kilo tomaten in klaar kan maken. Maar ja, ik had er maar 10.
Vervolgens voeg ik veel lavas oftewel maggikruid uit de tuin toe en veel laurierblaadjes, ook uit de tuin. Deze laurierblaadjes kunnen ook gedroogd worden toegevoegd.
Het enige kunstmatige wat ik vervolgens toevoeg, zijn vegetarische bouillonblokjes. Je kunt dit natuurlijk ook vervangen, door allerlei kruiden - naar eigen smaak - toe te voegen.
Zo ziet het eruit, nadat het gekookt heeft:
Deze massa laat ik vervolgens een nacht staan. Ik wil de tomaten namelijk door de passe vite halen en dan lijkt het mij prettiger als de tomatenmassa is afgekoeld. 
f



De volgende dag steriliseer ik de weckpotten en de ringen. Hoe ik dit doe, kun je lezen bij het blogberichtje over limoenen inleggen of je kijkt onder 'labels' bij 'steriliseren'.


Vorig jaar maakte ik ook tomatensoep. Hierbij gebruikte ik de staafmixer om de tomatenmassa te pureren. Dat doe ik dit jaar niet meer, omdat ik vind dat er dan teveel velletjes in zitten. Deze keer haal ik de massa door de passe vite.

Het draaien valt reuze mee en je krijgt er een mooie soep van.
Vervolgens proef ik natuurlijk even om te kijken of de soep op smaak is. En ja, de pure smaak van de tomaten is heerlijk! Ik voeg niets meer toe. Zo serveer ik hem trouwens ook, zonder nog water toe te voegen. Zonde van de smaak.
De soep maak ik weer warm, om ze daarna in de weckpotten te kunnen doen. Als je de soep weckt, voeg je water toe aan de weckketel wat ongeveer dezelfde temperatuur heeft als de inhoud van de weckpotten. Ik denk dat, als ik de soep koud in de potten doet en dan koud water toevoeg voor het weckbad, het nog langer duurt om alles geweckt te krijgen.
Vervolgens schep ik de soep met een soeplepel in de potten en zet ze in de weckketel. Ik voeg heet water uit de kraan aan de weckketel toe, totdat de potten voor 4/5 deel onder water staan.

Van 10 kilo tomaten heb ik ruim 9 kilo tomatensoep. 7 liter ervan worden geweckt, 2 staan in de pan om opgegeten te worden. Heel eenvoudig, maar superlekker en puur van smaak. Wat brood erbij en kruidenboter en je hebt een heerlijke lunch!

Recept voor 9 liter tomatensoep

Ingrediënten
- 10 kilo rijpe, smaakvolle tomaten
- een paar flinke takken lavas oftewel maggikruid uit de tuin
- 10 verse blaadjes laurier (gedroogd kan ook)
- 12 vegetarische bouillonblokjes ( 1 blokje is voor een halve liter)

Werkwijze
Was de tomaten en snijdt ze doormidden.
Doe ze in een grote pan met een bodempje water.
Voeg het lavaskruid, de laurierblaadjes en de bouillonblokjes toe.
Breng aan de kook. Laat ongeveer een half uur koken, totdat de tomaten heel zacht zijn en het vel los laat.
Laat de tomatenmassa afkoelen en breng deze vervolgens door de passevite.
Maak de tomatensoep weer warm en doe deze in gesteriliseerde weckpotten en sluit deze af.
Weck de potten vervolgens in een weckketel op 90 graden gedurende een half uur.
lunch: pure tomatensoep met een stokbroodje met kruidenboter



2 opmerkingen:

  1. Wow, wat ontzettend lekker. Ik heb ook nog zo een zelfde weckpan en heel veel potten en nu heb jij me toch weer rede gegeven om hem te gaan gebruiken��

    BeantwoordenVerwijderen