6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 11 maart 2018

eiwit over: maak kokosmakronen!


Zoals in mijn vorige blogbericht te lezen is, maakte ik gisteren advocaat: stoere advocaat. En nu zit ik met maar liefst 27 eiwitten die over zijn!
Vorig jaar maakte ik ook advocaat, maar in een kleinere hoeveelheid . Een deel daarvan werd kokosmakroon. Ik gebruikte daarbij het recept van de blog Eenvoudig Leven en paste het wat aan.  Ik had er gelukkig nog wat aantekeningen van.


Het was een verrassing hoe lekker die makronen smaakten. Het is echt waar: alles wat je zelf maakt is lekkerder. Voordeel van zelf maken is ook, dat je weet wat erin zit.

Kokosmakronen zijn heel eenvoudig te maken met weinig ingrediënten: eiwit, suiker, kokos en wat meel.  Ik leg ze op ouwelvellen, het zogenaamde eetpapier, voordat ik ze ga bakken. Dit hoeft echter niet: het kan ook op bakpapier. Net wat je zelf wilt.



Toen ik wilde beginnen, stuitte ik op het probleem dat in de recepten wordt gesproken van het aantal eiwitten. Dat was in mijn geval een beetje moeilijk: in mijn bak zaten 27 eiwitten. Onmogelijk om er losse eiwitten uit te halen. Enig zoekwerk leverde op dat in de patisserie uitgegaan wordt van 17 gram dooier en 33 gram eiwit per ei. Voor het gemak heb ik 30 gram eiwit als 1 eiwit beschouwd.

Het proces begint met het los kloppen van de eiwitten.


Hieraan wordt suiker toegevoegd, die al roerend, au-bain-marie, in het eiwit wordt opgelost. Gewoon de bak in heet water zetten, voldoet ook.  Ik heb wel gelezen dat door het verhitten van de eiwit met suiker (tot maximaal 55 graden), de kokosmakroon lekker zacht van binnen blijft.



Vervolgens, gaat de bak van het vuur af en worden kokos en bloem er doorheen gemengd.




Dit wordt - in hoopjes - op de ouwelvellen geschept. Ik heb dat met een lepel gedaan en een beetje platgedrukt. Het kan ook met een ijslepel, waardoor er  keurige bergjes ontstaan.  Van mij mag het echter  best wel een beetje rommelig lijken.


Deze worden ongeveer 10 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden gebakken. Ze zijn nog een beetje zacht als ze uit de oven komen, maar ze harden verder als ze uit de oven zijn.


De ouwel laat zich gemakkelijk van de koek afbreken.


Ik heb op internet allerlei recepten voorbij zien komen van kokosmakronen. Met kloppen van eiwitten tot een stijve massa, enzovoort. Ik vind echter het recept wat ik hier beschreven heb, heel eenvoudig. En heel lekker. Ik houd het hierbij.

Recept voor ongeveer 14 kokosmakronen ( aantal hangt af van hoe jij ze vormt)

Ingrediënten
- 3 eiwitten  (vergelijkbaar met 90 gram eiwit)
- 200 gram suiker
- 50 gram bloem
- 125 gram kokos
- eventueel ouwelvellen

Werkwijze
-verwarm de oven voor op 180 graden
- klop de eiwitten los
- verwarm water in een pan en zet de bak met eiwitten hierop en vermeng de suiker hiermee tot de suiker is opgelost ( au-bain-marie). Dit kan ook door er een bak gloeiend heet water onder te zetten.
- haal de bak uit de pan en vermeng de bloem en de kokos met het eiwit-suikermengsel
- leg een lepel kokosmengsel op bakpapier of ouwel en druk deze wat uit tot een koekvorm
- doe de makronen in de voorverwarmde oven
- bak deze gedurende ongeveer 10 minuten
- haal ze uit de oven en laat ze afkoelen. Als je ouwel hebt gebruikt, breek je de ouwel, die niet onder de koek zit weg.


Nog een keer een ovenrooster vol kokosmakronen, maar nu in een mooie, gelijkmatige vorm
Hiervoor gebruikte ik 3 keer de hoeveelheid van bovenstaand recept. Ik gebruikte geen ouwelvellen, maar bakpapier. Ik gebruikte een ijsschep en kreeg zo bolletjes, die - eenmaal gebakken -  mooie ronde koeken werden. Omdat deze koeken wat dikker zijn, was de baktijd 14 minuten ( in plaats van 10 minuten, zoals hierboven beschreven staat).




Geen opmerkingen:

Een reactie posten