6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 17 maart 2018

paaslammetje



Wij wonen tegen de grens van Duitsland aan en doen daar regelmatig boodschappen. Tegen Pasen, zie je daar in de winkels paaslammetjes van cake. Zo leuk. Ik bedacht dat ik dat ook weleens zelf wilde maken.
Ik kon in  Duitsland 2 vormen van een paaslam en 1 vorm van een paashaas kopen.


En toen ben ik aan de slag gegaan. Ik heb maar liefst 3 pogingen gedaan, voordat het lammetje lukte.
De eerste keer was hij wat verbrand.


Ik heb toen ook nog een paashaas gemaakt. Die was nog meer verbrand.




Voor de tweede poging gebruikte ik een gewoon cakebeslag. Nou, dat had ik beter niet kunnen doen. Het cakebeslag droop uit de vorm tijdens het bakken. Experiment mislukt: de hele keuken vol rook en op de bodem van de oven lag verbrand cakebeslag.

Nog een poging! Deze keer met het recept dat op de doos van het paaslam stond. En dat lukte wel! Het lammetje is mooi lichtbruin en je ziet alle tekeningen er goed op. Bovendien ruikt het heerlijk in de keuken.

Voor de start, zorg ik ervoor dat ik alle ingrediënten klaar heb staan. Dat werkt heel overzichtelijk en makkelijk.

Uiteindelijk wordt alles met elkaar gemengd.


De vorm wordt goed ingevet met boter.


En voila: het lammetje is klaar.


Voor dat je het lammetje uit de vorm haalt, moet hij eerst afkoelen. Anders is de kans groot dat het lammetje afbreekt.


En hier is het resultaat: een prachtig lammetje met een behoorlijke tekening.                                          


Recept voor 1 paaslam

Ingrediënten
- 2 eieren
- 110 gram suiker
- 120 gram zachte boter
- 1 pakje vanillesuiker
- beetje zout
- 160 gram meel
- 1 afgestreken theelepel bakpoeder
- boter om de vorm mee in te vetten
- poedersuiker om het lam te bestrooien

Werkwijze
- oven voorverwarmen op 180 graden
- eidooiers van eiwit scheiden
- eiwit met 55 gram suiker stijf slaan
- eigeel met 55 gram suiker, de zachte boter, vanillesuiker en zout schuimig slaan
- het meel met bakpoeder door eigeelbotermengsel heen roeren
- het stijfgeslagen eiwit er voorzichtig doorheen mengen
- vorm invetten met boter en dicht maken door middel van klemmen of ijzerdraad
- het deeg erin scheppen
- de vorm onderin de oven plaatsen
- in de voorverwarmde oven ongeveer 50    minuten laten bakken
- na het bakken, de vorm in een vochtige doek wikkelen en 10 minuten rusten laten
- dan voorzichtig het lammetje uit de bakvorm halen en verder laten afkoelen
- eventueel bestrooien met poedersuiker of op een andere manier versieren




Voor Pasen maakte ik 3 lammetjes om Pasen samen met de familie te vieren. Ik vermenigvuldigde bovenstaand recept met 3 en verdeelde het beslag over 3 vormen.





Pasen 2019

Omdat het alweer een jaar geleden was, dat ik een paaslammetje had gemaakt, heb ik er eerst met 1 geoefend. Het ging meteen goed:


Ik kan voor tweede paasdag, als mijn familie komt, met een gerust hart 2 paaslammetjes bakken!




1 opmerking: