6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 30 maart 2018

Een veganistische maaltijd..... dat vraagt even wat zoek - en denkwerk

Op de vooravond van Pasen, krijgen wij 6 muzikanten - waaronder onze zoon - te eten, die een componeerweekendje hebben in een prachtig klooster bij ons in de buurt: Maria Roepaen te Ottersum. Omdat 1 van deze muzikanten veganistisch is, maak ik een veganistische maaltijd. Ja, en als je niet zo thuis bent in de veganistische wereld is dit wel even zoeken.

Afbeeldingsresultaat voor veganistisch eten
Uit: THE VEGAN LIVE
Maar het kan nog ingewikkelder: een tijdje terug bood ik op een zondagmiddag spontaan aan  om te koken voor  (weer) een paar muzikanten. Dat vonden ze een leuk aanbod. Alleen, moest de maaltijd veganistisch en glutenvrij zijn. Nou, dat is wel een uitdaging op een zondagmiddag.....  Het is gelukt. Helaas heb ik daar niets van opgeschreven.

Wat is veganisme?
Veganisten eten en gebruiken geen dieren, iets dat van een dier afkomstig is of dat op een dier getest is. Zij eten dus geen vlees en geen vis. Maar ook geen zuivelproducten, eieren en andere producten van dierlijke oorsprong of met dierlijke ingrediënten.



Uit: De Volkskrant
Waarom kiezen mensen voor veganisme?
De Nederlandse vereniging voor veganisme geeft een aantal redenen aan:
Vegans willen niet meer bijdragen aan de exploitatie en het doden van dieren. Daarnaast is veganisme beter voor natuur en milieu en is een uitgebalanceerd plantaardig voedingspatroon gezond. De levensvisie speelt ook een rol: barmhartigheid en compassie worden als belangrijke deugden gezien, ook ten opzichte van dieren.
In diverse blogs van vegans lees ik dat het overgaan naar veganistisch eten niet heel gemakkelijk is. Het vergt tijd en aandacht en die energie moet je erin willen steken. Ook is het soms lastig in sociale situaties, bv als je buiten de deur eet. Nog niet overal zijn vegan diners te bestellen. En soms moet je een beetje sneller tevreden zijn, omdat niet overal een fantastisch vegan menu te krijgen is.

Alles wat ik weet over veganisme, vind ik sympathiek. Ik deel de afschuw voor de bio-industrie en eet dit ook niet. Ik eet wel vlees, waarvan ik weet dat het dier een goed leven heeft gehad. Ik schreef daar al over in een blogbericht over wilde kip. Het is wat duurder. Ik denk echter dat door minder vlees te eten, het qua kosten uiteindelijk niet zoveel uitmaakt.

Aan de slag
Ik heb zelf een goed veganistisch recept voor een soep: de turkse linzensoep. Ik schreef hier al eerder een blogbericht over: recept turkse linzensoep. Deze soep bestaat alleen uit plantaardige ingrediënten.


 Hierbij serveer ik een olijvenbrood. Dit is een brood zonder ei of zuivel. De meeste broden in de supermarkt zijn over het algemeen veganistisch. Je kunt dit checken op de ingrediëntenlijst of op speciale websites.
Daarbij serveer ik een guacamole, zie hiervoor het volgende recept  guacamole. Maar dan zonder de crème fraîche. Dit gaat overigens heel goed, de guacamole is romig genoeg van zichzelf.


Ook serveer ik er een chutney bij van o.a. aubergine en courgette. Deze staat bekend als kerstchutney. Het recept is hier te vinden: chutney van aubergine en courgette



Ik ben aan het zoeken geweest in mijn kookboeken.


 In het boek van Madhur Jaffrey: Easy curry staat een paddestoelencurry met doperwten beschreven. Dit is een curry, waarbij kastanjechampignons worden gebruikt, omdat deze een steviger textuur hebben dan de gewone witte champignons. Hierbij worden onder anderen koriander, komijn, geelwortelpoeder en cayennepoeder gebruikt.



Dit wordt gegeten met zilvervliesrijst en een Salaad, uit hetzelfde boek. Dit is het indiase woord voor salade. Deze salades bevatten over het algemeen ui, komkommer en tomaten en een eenvoudige dressing (limoensap, zout, peper, chilipoeder en gemalen geroosterd komijnzaad). Het geroosterde komijnzaad geeft een hele specifieke smaak aan deze salade.


En als toetje heb ik een dadeltaart gemaakt. Het recept is hier te vinden: dadelnotentaart. Overigens bleek deze taart toch niet veganistisch te zijn, want er zitten biscuitjes in. Verder was ik ook vergeten dat ik er - op de valreep - nog 1 ei aan had toegevoegd. Gelukkig was onze veganistische muzikant niet helemaal streng in de leer en past ze zich aan. Ze wordt er vaker mee geconfronteerd dat mensen niet in de gaten hebben dat het toch niet helemaal veganistisch is, wat ze aanbieden.


En zo denk ik, een verantwoorde vegan maaltijd te kunnen bereiden.

Een impressie van de maaltijd:



Nog even een mooi plaatje. Onderweg, tijdens het boodschappen doen, zagen we deze ooievaar die zich, zonder ook maar 1 pasje opzij te doen,  onbezwaard liet fotograferen. Op de achtergrond is het ooievaarsnest te zien met daarin nog een ooievaar. Wat is de natuur toch mooi!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten