6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 27 oktober 2018

Pindakaas: naar eigen smaak gemaakt!


Al enige keren heb ik pindakaas gemaakt. Ik vond hem zelf heel lekker: korrelig, wat droog en niet zoet. Mijn familie at er braaf van mee, maar al gauw merkte ik dat ik de enige was die deze pindakaas op brood nog at. En al snel zag ik weer potjes pindakaas van het bekende merk voorbij komen. Daar was ik natuurlijk niet zo van gecharmeerd, maar wat doe je eraan? Ze vinden dus niet alles lekker wat ik enthousiast maak.
En dan nu, een poging om de pindakaas meer naar ieders wens te maken. Het enige wat ik heb gedaan is honing toegevoegd en iets meer olie. Ik denk dat hij nu naar smaak van iedereen is. En stiekem vind ik hem ook wel lekkerder dan de eerdere versie.

Om pindakaas te maken heb je een keukenmachine nodig. Ik heb een Magimix. Deze keukenmachine heb ik al een jaar of 20, vermoed ik. Hij is onverwoestbaar.
Ik had 1 kilo gezouten pinda's. Er hoeft dan geen zout meer bij.


Deze deed ik in de Magimix. Hier zie je in 3 fasen wat er met de pinda's gebeurt.






Hieraan voegde ik, op het eind van het proces,ongeveer 2 eetlepels honing toe en ruim een eetlepel olijfolie.
Het malen van de pinda's duurt even. Ik schat zo'n 5 minuten, maar dat hangt van de machine af die je gebruikt.
Zoals op de video's te zien is worden de pinda's eerst vermalen tot een droge poederachtige massa. En ineens wordt het olie-achtig en compact. Dat is een mooi proces om te zien.
De pindakaas is hier door de aanwezigen gekeurd. Ze vonden hem goed, veel beter dan mijn eerste versies. Dit recept houd ik erin!

Het valt niet mee om de pindakaas netjes in de potjes te krijgen, maar keukenpapier doet wonderen. 


Update januari 2019

Voor 'hete' pindakaas, voeg ik 2 flinke theelepels sambal toe, naast alle andere ingrediënten.

Potje zelfgemaakte sambal. Recept staat op de blog.
Links bovenin is de sambal te zien. Ik voegde in het totaal 2 flinke theelepels sambal toe. 


6 opmerkingen:

  1. Dank voor het recept! Tip...gebruik een (wegwerp) spuitzak om de potjes te vullen....makkelijk en geen geknoei...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch een kleine vraag... hoelang is de pindakaas houdbaar? Kan ik dit wecken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt de pindakaas niet wecken. Ik zet de potjes in de kast. Na maximaal 3 maanden zijn ze hier op. Ik weet niet hoe lang je ze kunt bewaren, maar in ieder geval kan het 3 maanden

      Verwijderen
  3. Dit lijkt mij eenvoudig en leuk om doen . Dan heb je ( hopelijk) een zuiver product.

    BeantwoordenVerwijderen