6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 2 april 2022

Daslook: ik kan het niet vinden

Elk jaar weer lees ik enthousiaste berichten over mensen die daslook gevonden hebben. Ik zoek er al jaren naar in de Milsbeekse bossen, maar ben het nog nooit tegengekomen. Wie schetst mijn geluk toen ik deze week bij een boerenhof in Duitsland bij een zak aardappels een bosje daslook kreeg. 

Aan de slag ermee! Ik maakte pesto. 

Bijna in alle recepten van pesto, worden pijnboompitten gebruikt. Ik heb echter ontdekt dat het met walnoten ook heel lekker wordt. Omdat ik nog een zak walnoten had liggen van afgelopen herfst, heb ik deze gebruikt. Eerst moest ik echter aan de slag met het kraken van de noten.
Als je ondertussen naar een podcast luistert (zoals ik), is dit een prettig werkje. Er lag ook nog een restje extra belegen kaas in de koelkast. Dat heb ik geraspt. Vervolgens is er alleen nog maar olijfolie nodig, sap van een citroen en wat zeezout. 
Als je een keukenmachine hebt, doe je alles in de keukenmachine en laat je deze even draaien. Proeven en klaar is de daslookpesto. Heerlijk op een stukje stokbrood bij de borrel. Ook kun je de pesto gebruiken door de pasta heen. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. 
Mocht je geen keukenmachine hebben, dan kun je ook een staafmixer gebruiken.

Recept en werkwijze voor een flinke portie daslookpesto

Ingrediënten
- 2 handenvol daslook
- 120 gram walnoten
- 120 gram geraspte (extra) belegen kaas
- sap van 1 citroen
- zeezout
- ongeveer 4 deciliter olijfolie

Werkwijze
- doe de daslook, de walnoten, de geraspte kaas, de helft van de olijfolie, het sap van de citroen  en het zeezout in de keukenmachine
- laat de machine draaien en schenk er olijfolie bij tot het een smeuiige massa is geworden
Dit kan ook met een staafmixer

12 opmerkingen:

  1. Ik kom toevallig langs waaien.... Daslook is in het wild een beschermde plant, die mag je niet plukken! Ik ben eraan gekomen door ooit een vraag op Marktplaats te zetten, toen kreeg ik van iemand een polletje overschot voor in mijn tuin. De oogst is elk jaar niet heel groot, maar wel erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het geduld op kunt brengen om de daslook te laten bloeien, krijg je vanzelf zaadjes om je areaal daslook te vergroten. Het spul zaait zichzelf behoorlijk uit, althans in mijn tuintje.

      Verwijderen
    2. Ik hoop dat ik een polletje kan bemachtigen.

      Verwijderen
    3. Volgens mij is de daslook vrij gegeven als beschermde plant.Althans in Zd- Limburg.Voor de rest van NL is het mij niet bekend.Eenmaal een paar plantjes in de tuin dan heb je binnen 3 jaar minstens 10m2.Laat maar groeien, na de bloei sterven ze ook weer redelijk snel af.

      Verwijderen
    4. Ik wil ze ook in mijn tuin planten. Fijn dat het zo snel groeit en dat het ook weer afsterft.

      Verwijderen
  2. Peterselie walnoot pesto is ook heerlijk en er zit veel ijzer in! De kaas kan je weglaten, en dan heb je een heerlijk smeersel voor vegans.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me ook heerlijk. Zo kun je met veel meer ingrediënten variëren. Ik heb ook eens koriander gebruikt. Dat was ook heerlijk.

      Verwijderen
  3. In Nederland heeft Daslook een tijd op de rode lijst gestaan en mocht je haar niet plukken omdat ze beschermd werd. Vanaf 2017 staat ze niet meer op deze lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te lezen. En dan moet ik ze nu nog in het wild zien te vinden.....

      Verwijderen
  4. Hoi Hex, zit jij op Twitter? Ik weet iemand die het heeft, maar kan jullie niet in contact brengen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe bewaar je de pesto? Wij hebben altijd over..

    BeantwoordenVerwijderen