6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

woensdag 27 april 2022

Veredelde tomatenplanten en een mini-komkommerplant. Ben benieuwd!

Elk jaar ben ik druk met het opkweken van tomatenplanten. Meestal valt de oogst tegen. Vorig jaar heeft mijn man een afdakje voor mij geplaatst waar de tomatenplanten beschermd onder kunnen groeien. Het is een beschutte plaats tegen een zonnige muur aan. Door het afdakje blijven de tomaten droog, wat heel belangrijk is om de aardappelziekte te voorkomen. Toch vond ik de uiteindelijke oogst weer tegenvallen. Meer hierover is in het volgende blogbericht te lezen: tomatenplanten onder een afdakje

Tomatenplantjes staan er net

Het ziet er veelbelovend uit, maar uiteindelijk kwam er toch de aardappelziekte in een paar planten, die ik meteen heb moeten rooien. De oogst viel helaas daarom wederom tegen
Vorig jaar zag ik al veredelde tomatenplanten te koop staan, maar ik vond ze erg duur. Van een collega hoorde ik dat zij elk jaar een veredelde tomatenplant en mini-komkommerplant koopt en dat deze veel tomaten en komkommertjes opleveren. 
Vandaag was ik bij Bauernhof Lindchen. Wij wonen vlakbij de Duitse grens en komen daar regelmatig. Ze hebben daar prachtige planten staan, naast alle mooie verse groenten die ze te koop aanbieden. En daar zag ik ze weer staan: veredelde groenteplanten. 
Ik heb er 3 gekocht: 2 tomatenplaten en een mini-komkommerplant voor 3,90 euro per stuk. Waarschijnlijk haal ik het geld er niet uit, maar ik vind het toch de moeite waard om het eens te proberen. 
Wat ik erover heb gevonden is dat veredelde groenten een veel rijkere oogst geven en meer resistent zijn tegen ziektes. 


Ook stonden er prachtige basilicumplanten, waarbij rode en groene door elkaar gezaaid waren. Ik kocht 3 potten. 
Deze verplaats ik naar grote stenen potten en zet ze op een zonnige plek. Ze geuren de hele zomer heerlijk en ik kan steeds verse basilicum oogsten. Ik heb zin in de zomer!
groene en paarse basilicum door elkaar heen gezaaid

2 opmerkingen:

  1. Het lastige is dat je bij aankoop van tomaten etc. nooit weet welk ras het is. En er zijn er veel, en allemaal met een verschillende groei en gevoeligheid voor ziekten. Dus het ene jaar heb je een ras dat redelijk bestand is tegen aardappelziekte, een ander jaar een ander ras dat niet goed bestand is. Dus feitelijk weet je niks. Jammer genoeg. Ik zou de tomatenplant en komkommerplant snel in een grotere pot zetten. De tomaat overdag naar buiten, dan wordt hij steviger. Ziet er nu een beetje kwetsbaar en dun uit. Komkommer nog even binnen houden. Basilicum is erg gerekt en dun, te warm opgekweekt. Maar als je ook deze in een grotere pot zet in veel licht komt het wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig staat er op het labeltje wel welk ras het is. De basilicum heb ik al in grotere potten staan en de tomatenplanten ben ik aan het afharden. De komkommer laat ik nog maar even binnen staan. Bedankt voor de tips!

      Verwijderen