6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 3 april 2022

In afwachting van de asperges van de koude grond: plaattaart van groene asperges

 

Elk jaar kijk ik weer uit naar de witte asperges van onze aspergeboer. Hij kweekt ze op de koude grond, dat wil zeggen dat hij geen verwarmingselementen gebruikt waardoor de asperges sneller geoogst kunnen worden. Het enige wat hij aanbrengt is een doek over de bedden heen. Hierdoor blijft de warmte beter hangen en koelt het minder af.  

Ik lees al overal dat er weer witte asperges te krijgen zijn. Verbazingwekkend: vannacht vroor het bij ons nog 6 graden. Ik vermoed dat deze 'vroege' asperges veelal uit het buitenland komen.  Ik wacht nog maar even geduldig op de asperges van onze aspergeboer. Eerdere jaren kocht ik de witte asperges weleens ergens anders, omdat ik niet kon wachten........ Maar wij vinden de asperges van onze aspergeboer het allerlekkerst.  

Van de week zag ik bosjes groene asperges uit Duitsland liggen. Het leek me leuk om daar een plaattaart van te maken. In het boek van Nigel Slater 'Greenfeast' werd ik geïnspireerd door een recept.

En zoals wel vaker, stond er een fout in het recept.

Bij de ingrediënten werd namelijk een ei gemeld, dat vervolgens nergens meer terugkwam....... Het gebeurt wel vaker, dat ik fouten in recepten tegenkom. Ik vind het steeds weer verbazingwekkend. Hoe is het mogelijk....Ik neem toch aan dat die recepten meerdere keren worden gecontroleerd. 

Tegenwoordig koop ik rollen bladerdeeg in Duitsland. Deze zijn ook in Nederland te koop, maar volgens mij zijn ze daar veel duurder. Deze rollen zijn gewikkeld in bakpapier. Hierdoor kun je zo'n rol voor een plaattaart in 1 klap op je ovenplaat leggen, waarbij je de randen wat naar boven duwt.  En de ondergrond is klaar.
Hierop komt een mengsel van feta met roomkaas met wat gedroogd tijm.
Ondertussen worden de groene asperges even geblancheerd en met koud water afgespoeld, waarna ze even in koud water blijven liggen. Hierdoor houden ze een frisse groene kleur. 
De aspergestukken worden verdeeld over de bodem en wat aangedrukt.
Vervolgens gaat de plaattaart in de oven. 
Lekker met een groene salade. Om de maaltijd compleet te maken, serveerde ik als voorgerecht een stevige soep. In dit geval een soep van prei en wortelen uit Syrië. Helaas ben ik vergeten om daar foto's van te maken.

Recept voor een plaattaart van groene asperges voor 5 personen

Ingrediënten 
- 1 rol bladerdeeg
- 1 bosje groene asperges van 400 gram
- 200 gram feta
- 200 gram roomkaas
- 1 theelepel tijm

Werkwijze
- verwarm de oven voor op 200 graden
- breng water aan de kook, breek de houtige delen van de asperges af, snijd ze in 3 stukken
- doe de stukken asperges in het kokende water en laat ze 2 minuten koken
-  doe de stukken asperges in een zeef en laat ze afkoelen onder stromend koud water. Laat ze vervolgens even in het koude water staan en laat ze dan op keukenpapier uitlekken
- rol het bladerdeeg uit op een ovenplaat en duw de randen van het bladerdeeg ongeveer een centimeter naar boven waardoor er een soort bak ontstaat
- vermeng de roomkaas, de feta en de tijm en smeer deze massa uit over het bladerdeeg
- verdeel hier overheen de stukken asperge
- zet de bakplaat in de oven gedurende 25 tot 30 minuten
Eet de plaattaart meteen uit de oven op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten