6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 1 oktober 2023

Ze zijn er weer: pompoenen!


 In de winkel zag ik ze al: butternutpompoenen en hokaido's. Werkelijk superklein. Daar kun je nog niet 1 flinke kom soep van maken. Misschien wel leuk om te vullen,..........maar ik had meer zin in het maken van een flinke pan pompoensoep. 

En nu wil het geluk dat mijn man een kraampje hier in de buurt had gezien tijdens een fietstocht. Wij er samen naartoe (in de auto).

Wat waren ze mooi en ook nog eens groot (de rode van Etampes). Voor 1 euro per stuk. Geen geld! Ik vind het zo mooi dat mensen erop vertrouwen dat je het dan ook keurig afrekent en het geld in het desbetreffende emmertje,  met in de deksel een gleufje, stopt. 

De prijs van de pompoenen aan de weg wisselt wel. Zo ontdekte mijn man nog een andere boer die pompoenen verkocht. Daar waren dezelfde pompoenen 4 tot 6 euro per stuk. 

ik heb vandaag meteen 1 pompoen verwerkt tot een grote pan soep. 

Het doormidden klieven van zo'n grote pompoen is altijd wel even een werkje. Maar, in de loop der jaren, word ik daar steeds handiger in. 

Ik bak altijd uien, knoflook, rode peper  voor. Ik wil dat de uien goed glazig zijn en gekaramelliseerd. Dat komt de smaak erg ten goede. En dan gaan de pompoenstukken erin.

En zo ontstaat een heerlijke soep. Het recept is hier te vinden: recept voor pompoensoep. Je kunt hem ook zonder de kokosmelk maken: ook lekker!  In dit recept staat ook beschreven hoe je de pompoen makkelijker kunt bewerken, door hem eerst in de oven te laten bakken. Dit hoeft echter niet. Het is wat jezelf het gemakkelijkst vindt.


1 opmerking:

  1. Lekker! Ik heb pompoenen uit eigen tuin, dus hier wordt ook geregeld wat verwerkt. Laatst maakte ik pompoen/tomaatsoep. Dat beviel heel goed. Ik begon met de tomaten, ik sneed zo'n drie kilo in parten, deed ze op een ovenplaat en sprenkelde er olijfolie over. Ook pofte ik direct een bol knoflook mee. Toen de pompoenen. Daarvoor begon ik met het aanfruiten van een paar uien en het meebakken van wat specerijen. Daar gingen de pompoenstukjes bij. Toen die lekker zacht waren wat water erbij en 2 bouillonblokjes. En de tomaten met alle vocht dat eruit gelopen is erbij. De gepofte knoflook kneep ik er ook boven uit. Pureren met de staafmixer en op smaak brengen met peper.

    BeantwoordenVerwijderen