zaterdag 19 oktober 2024

zwarte en witte gedroogde boontjes: rauw wecken. Wat een tijdwinst en heel lekker!

 

Ik ben erg geinteresseerd in bonen. En nu ik de tijd heb (ik ben met vroegpensioen! In de volgende blog meer hierover), kan ik er van alles over lezen en uitzoeken. 

In de kringloop kocht ik een tijdje geleden een boek van Herman den Blijker over bonen. Nu ben ik helemaal geen fan van hem, maar voor 1 euro wilde ik dit boek wel hebben. Inmiddels heb ik nog een boek gekocht dat pas uit is: Briljante bonen van Bloeme Burema. Een mooi boek met veel informatie en recepten.

Het boek 'plants only kitchen' van Gaz Oakley had ik al. Een mooi boek vol, goed te maken, veganistische recepten. Deze boeken samen plus digitale informatie gaven mij meer dan voldoende voedingsbodem om met gedroogde bonen aan de slag te gaan. 

Eerder schreef ik een blogbericht over kikkerwten en het wecken hiervan: kikkererwten

Dit beviel mij erg goed. Ik vind deze geweckte kikkererwten veel lekkerder dan uit een blik of pot uit de winkel en ik weet wat er allemaal inzit. Daarnaast vind ik het handig om een paar van die potjes te hebben staan. Ik hoef dan niet een dag van te voren al te starten met het weken van de kikkererwten, maar kan er zo mee aan de slag om er een gerecht van te maken. 

Nu las ik een bericht op facebook dat het helemaal niet nodig is om kikkerwten of gedroogde boontjes eerst te laten weken en dan te koken, als je ze gaat wecken. Door het weckproces, waarbij de peulvruchten 2 uur in de weckketel op 100 graden geweckt worden, zijn ze helemaal klaar voor gebruik.

Ik nam de proef op de som en heb het uitgeprobeerd. En inderdaad, dit gaat prima. Je moet er alleen op letten dat je beslist niet meer dan 1/3 van de weckpot vult met de peulvruchten. Ze nemen namelijk vocht op (net zoals bij het week - en vervolgens kookproces) en worden een stuk groter. Ik ben er enthousiast over! Het scheelt veel werk en je hebt altijd potten met lekkere boontjes tot je beschikking.

Het is niet goed te zien op deze foto, maar deze pot zit net iets te vol

Werkwijze voor het rauw wecken van zwarte of witte gedroogde boontjes

- vul een weckpot voor (niet meer dan!) 1/3 deel met de gedroogde peulvruchten

- vul de weckpot aan met schoon, koud water tot 1 cm onder de rand van de weckpot

- voeg een snuf zout toe

- weck de potten op 100 graden gedurende 2 uren ( deze tijd gaat pas in als het water in de wecpot kookt)

 

gerecht met boontjes uit de weckpot


Geen opmerkingen:

Een reactie posten