vrijdag 25 oktober 2024

de veelzijdige pompoen: deze keer pompoenbrood

 

In de herfst maak ik vaak pompoensoep. Hier is te lezen hoe ik deze maak: recept pompoensoep. Samen met geroosterde geschaafde amandelen en/of koriander.

Heel lekker. Ook heb ik weleens gevulde pompoentjes gemaakt naar een recept van Yvette van Boven. Pompoentjes gevuld met geitenkaas, spinazie en roomkaas. Alleen de foto's ervan zijn al heel mooi,laat staan hoe ze smaken:



Dit ga ik beslist nog een keer maken!

Het leek me de moeite waard om ook eens een keer pompoenbrood te maken. Als eerste maakte ik een brood waarbij bloem de overhand had. Geen succes. 

Op deze foto lijkt het heel wat, maar het brood was niet gerezen en zompig. Mijn man vond het nog lekker ook 😋 . Inmiddels heb ik een tweede brood gemaakt met dezelfde ingredienten, maar dan anders. Dit is wel goed gelukt. Daar zal ik nog een blogbericht over schrijven. 

Terug naar mijn brood met als hoofbestanddelen pompoen en havermeel. 

Ik heb een halve hokaidopompoen ontpit en de schil ervan afgehaald met een dunschiller. Normaal doe ik dit niet, maar ik vond deze schil vrij hard.

Vervolgens heb ik deze pompoenstukjes ongeveer 10 minuten gekookt in water, afgegoten en met de vork geprakt. Hiervan de hoeveelheid die ik nodig had afgewogen. Wat er over is van de pompoenpuree kun je prima invriezen om een volgende keer voor pompoensoep of een brood te gebruiken. 

De droge ingredienten worden vermengd. Mocht je geen havermeel hebben, kun je gewone havermout in de keukenmachine tot havermeel vermalen.

De pompoenpuree, eieren, agavesiroop en olijfolie worden toegevoegd en gemixt:

Er ontstaat een kleverige massa. Hieraan worden de rozijnen, de pompoenpitten en het lijnzaad toegevoegd en dit wordt in een, met bakpapier beklede vorm van 25 cm, gedaan:

Vervolgens wordt het deeg bestrooid met havermout en pompoenpitten en gaat het de voorverwarmde oven in. En dit is het resultaat:

Recept en werkwijze voor een pompenbrood van havermeel

Ingredienten 

- 300 gram havermeel (je kunt hiervoor havermout vermalen)

- 4 eieren

- 250 gram gare pompoenpuree

- 4 eetlepels olijfolie

- 3 eetlepels agavesiroop

- 2 theelepels bakpoeder

- 75 gram rozijnen

- 50 gram pompoenpitten

- 2 eetlepels lijnzaad

- 2 theelepels speculaaskruiden

- 1/2 theelepel zout

- een ruime theelepel vanille-extract

 

Werkwijze  

-verwarm de oven voor op 200 graden

- bekleed een cakevorm van 25 cm met bakpapier

- vermeng de speculaaskruiden, het vanilleextract, de bakpoeder en het zout door het meel

- voeg hieraan de pompoenpuree toe, de eieren, agavesiroop en de olijfolie. Mix dit tot een egaal beslag

- schep door het deeg de pompoenpitten, rozijnen en het lijnzaad

- doe het deeg in de cakevorm en bestrooi het deeg met extra pompoenpitten en wat havermoutvlokken. Druk dit voorzichtig wat in het deeg (anders valt het na het bakken van het brood gemakkelijk van het brood af)

- zet het brood ongeveer 50 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Test dan of het brood gaar is door er voorzichtig met een mes in te gaan. Blijft er deeg aan het mes plakken, dan is het brood niet gaar. Doe het dan terug in de oven met een stuk aluminiumfolie erop (om te voorkomen dat het brood aanbrandt). Ik laat het dan 10 minuten extra in de oven staan. Doe de test met het mes dan opnieuw. Bij mij was het brood toen gaar. Je kunt de werkwijze eventueel nog een keer herhalen, mocht het mes er niet droog uitkomen.

 Lekker met bonensoep en belegd met kaas of chorizo.



2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker uit!
    Je kan pompoen ook in grove schijven snijden en in de oven doen tot ze zacht zijn. Dan pureren in de keukenmachine of met staafmixer en je hebt pompoenpuree. Door het in de oven te garen verliest de puree gelijk wat vocht. En het scheelt snijwerk.

    BeantwoordenVerwijderen