6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

woensdag 7 februari 2018

smeuïge venkelquiche met roquefort



Ik vind venkel een heerlijke groente. Blijkbaar vinden meer mensen dat, want ik zie venkel steeds meer in de supermarkt liggen. In mijn ogen is het een tijdje een vergeten groente geweest en is er nu sprake van een comeback van de venkel.
Tot nu toe gebruik ik venkel om soep van te maken of een gerecht met ansjovis en pasta.
Deze quiche is nieuw voor mij. Ik was heel benieuwd of de venkel zacht genoeg wordt om hem lekker te kunnen eten. Nou, dat bleek het geval te zijn:


Met een eenvoudige salade en een glas rode wijn, een lekkere maaltijd.

Als basis gebruik ik kant en klaar bladerdeeg. Het is natuurlijk veel sjieker als je zelfgemaakt korstdeeg maakt, maar daar had ik geen tijd voor.



 Om te voorkomen dat de bodem nat wordt, verkruimel ik 2 beschuiten. Je kunt natuurlijk ook gewoon paneermeel gebruiken.




De venkel wordt in kleine stukjes gesneden en gedurende 20 minuten gesmoord in een pan met wat boter. Om een beter effect te krijgen, wordt de deksel op de pan gedaan en wordt er af en toe geroerd.



Vervolgens wordt de schimmelkaas toegevoegd en door de gesmoorde venkel geroerd.                                                                       


Ondertussen worden de melk, de eieren, de crème fraîche en de peper door elkaar geklopt.



 En het venkel-kaasmengsel wordt door het eimengsel geroerd.


Deze massa gaat in de bakvorm bedekt met bladerdeeg.


Deze wordt vervolgens in een voorverwarmde oven van 180 graden gedurende 25 minuten gebakken.


 Recept voor venkelquiche met roquefort of een andere schimmelkaas

Ingrediënten
- 1 rol bladerdeeg of een portie korstdeeg
- 2 beschuiten of paneermeel
- 2 eetlepels olijfolie
- 2 grote, fijngesneden venkelknollen
- zout en peper
- boter
- 2 eieren
- 1 deciliter melk
- 4 eetlepels creme fraiche
- 180 gram roquefort of een andere schimmelkaas (bv gorgonzola) in blokjes

Werkwijze
- verwarm de oven voor op 180 graden
- bekleed een quichevorm met bakpapier met daarop bladerdeeg
- verhit de olijfolie en voeg de venkel toe en wat peper
- laat de venkel gedurende 20 minuten smoren met de deksel op de pan. Roer af en toe
- Klop ondertussen de eieren met de creme fraiche en de melk los en wat peper
- schep de kaas door de venkel heen
- schep het venkelmengsel door de eierroom
- schep deze vulling in de bakvorm
- bak de taart gedurende 30 minuten in de voorverwarmde oven


Ikzelf vind roquefort er het lekkerst in smaken, maar ik had alleen gorgonzola in huis, wat ook prima gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten