6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 10 september 2017

Heerlijke tomatensaus

Gisteren hebben wij in Genk in Belgie ongeveer 28 kilo San Marzano tomaten gehaald. En wat hierboven staat is het resultaat. Ik ben vanmorgen om 9 uur begonnen en was om ongeveer 5 uur klaar. Pfffff, moe maar voldaan!
In het vorige blogbericht schreef ik al over de eigenschappen van de San Marzano.

Vanochtend begon ik met tomatensaus als basis voor pastagerechten en pizza´s. Ik heb een grote creusetpan en daar kon ik 8 kilo tomaten in verwerken. De tomaten werden in stukken gesneden.
En vervolgens in de keukenmachine van de Magimix gemalen.

Hierna werden de knoflook uien en spaanse pepers gemalen in de Magimix.
Dit werd toegevoegd aan de tomatenmassa en deze werd aan de kook gebracht.

En dan komt een bijzondere handeling: ik schep met een soeplepel het vocht geleidelijk aan weg.
Ik neem hiervoor een zeef en duw deze zachtjes door de bovenkant van de tomatenmassa. Het vocht komt dan in de zeef en zo kan ik het vocht er steeds afscheppen. Er blijft dan een smaakvolle, stevige pulp over. Doe je dit niet moet je de tomatenmassa of heel lang laten koken, of hij blijft waterachtig. Een ander voordeel is dat het proces maar een half uur tot 3 kwartier duurt.
Vervolgens voeg ik gesneden basilicum toe en laat dit even meekoken. Hierna kan de saus in de gesteriliseerde potjes worden gedaan.

Het vocht dat ik van de saus heb geschept, blijkt een heerlijk drankje te zijn. Ik doe wel een wonderbaarlijke ontdekking:
Hierboven zie je het tomatendrankje. Bij het ene type flesje stijgt de pulp naar boven, bij het andere type flesje zakt de pulp naar beneden. Ra,ra, hoe kan dat? In ieder geval: een heel mooi gezicht!

En van het restant van de San Marzano tomaten, heb ik pure tomatensoep gemaakt.
Het recept is te vinden op deze blog bij 'pure tomatensoep'.
Ook heb ik nog een keer een portie tomatensaus gemaakt.

Recept voor 4 1/2 liter tomatensaus en 2 1/2 liter tomatensap

Ingrediënten
-  8 kilo tomaten ( San Marzano tomaten zijn hiervoor heel smaakvol)
- 12 tot 16 teentjes knoflook
- 12 uien
- 4 rode pepers
- 2 theelepels zout
- veel verse basilicum

Werkwijze
- snijdt de tomaten in vieren
- Maal de tomaten in porties in een keukenmachine
- Snijdt de tomaten en rode pepers (met zaad) in stukken en maal ze, samen met de knoflookteentjes in een keukenmachine
- Doe alles in een pan met een zware bodem en breng dit aan de kook
- Druk zachtjes met een zeef op de tomatenmassa en schep het tomatenvocht eraf
- Ga hiermee door, tot er een stevige tomatenmassa is ontstaam
- Voeg dan 2 theelepels zout toe en veel gesneden basilicum
- Nog even doorkoken
- Schep de tomatensaus in gesteriliseerde potten
- Weck de potten gedurende een uur op 90 graden ( een half uur zou ook genoeg zijn)
- Breng het tomatensap aan de kook en doe dit in gesteriliseerde flessen.

Gebruik van de tomatensaus


 De tomatensaus kan als eenvoudige saus gebruikt worden bij pasta. Met geraspte parmezaanse kaas en een groene salade is dit een lekkere maaltijd. De saus kan ook gebruikt worden als basis voor een pizza:


pizza met tomatensaus, ansjovis, zwarte olijven, ui en geraspte kaas. 20 minuten in de oven op 220 graden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten