6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 16 september 2017

robijnrode kerstchutney


Ik heb op de facebookpagina HEX - passie voor zelfmaken, al een paar keer laten zien dat ik bezig was met de kerstchutney van weckenonline. Dit is een heerlijke chutney. Wij hebben hem al met brood gegeten en in een wrap met crème fraîche, sla en cashewnoten. En dat, terwijl de chutney nog niet optimaal op smaak is. Deze moet eerst een aantal weken staan, zodat alle smaken goed tot recht komen. Nou, dat belooft dus wat, als hij al zo lekker is, meteen na het maken!


Inmiddels heb ik het een en ander in het recept veranderd. Dit is het uitgangspunt van de chutney die ik hier beschrijf. Het originele recept is te vinden op de site van weckenonline.
Ik weet trouwens niet zo goed waarom het kerstchutney genoemd wordt, behalve dan door de prachtige robijnrode kleur. Maar, toch leuk om een 'kerstchutney' te maken. Je komt dan al een beetje in de kerststemming......

De ingrediënten:



Het vervelendste karweitje vind ik het snipperen van de uien. En zeker, omdat ik vandaag een dubbele hoeveelheid aan het maken was: 1400 gram uien. Dus, ik bedacht dat ik hiervoor ook wel de magimix, een keukenmachine, zou kunnen gebruiken.


En dat ging heel goed. Dat scheelde veel huilen.
Deze uienmassa, laat ik ongeveer 20 minuutjes zacht bakken. Ik wil dat ze karamelliseert, dat geeft een heerlijke smaak. Vervolgens voeg ik de knoflook en de pepers toe.



En dan is er nog heel veel te snijden......


Maar wie snijdt, die heeft wat!





Deksel erop en de groentemassa ongeveer 3 kwartier zacht laten pruttelen.


Vervolgens worden de azijn, suiker en de kruiden toegevoegd.


Dit alles laat ik nog ongeveer 3 kwartier tot een uur pruttelen zonder deksel. Het moet een compacte massa worden.


En dan kan de kerstchutney in de gesteriliseerde potjes worden geschept.


Vervolgens doe ik er water van ongeveer dezelfde temperatuur bij als de temperatuur van de potjes. De weckketel wordt tot 3/4 van de hoogste potjes in de ketel gevuld. Dit laat ik, zodra het ketelwater op 90 graden is, een uur zo zijn gang gaan.


En klaar is de kerstchutney!



Recept robijnrode kerstchutney

Ingrediënten
- 3 eetlepels olijfolie
- 2 blikken van 400 gram  (totaal 800 gram) gepelde tomaten in blokjes
- 2 middelgrote aubergines
- 2 kleine courgettes
- 7 ons uien
- 2 rode paprika's
- 2 rode pepers
- 4 tenen knoflook
- 300 gram suiker
- 300 mililiter rode wijnazijn
- 2 theelepels gemalen koriander
- 2 theelepels paprikapoeder
- 1 theelepel chilipoeder
- 2 theelepels zout

Werkwijze
- snipper de uien en bak ze zachtjes in de olijfolie, gedurende 20 minuten, zodat ze karameliseren.
- voeg de geperste knoflook en fijn gesneden pepers toe en laat dit, gedurende 1 minuut meebakken
- voeg alle klein gesneden groenten toe en laat dit gedurende 3 kwartier zachtjes pruttelen.
- voeg de wijnazijn, suiker en kruiden toe
- laat deze massa, gedurende ongeveer 3 kwartier, zonder deksel, pruttelen tot het een compacte massa is geworden
- schep de chutney in gesteriliseerde weckpotten
- doe de potten in de weckketel en laat deze, gedurende 1 uur, op 90 graden wecken.

Het wecken van de kerstchutney
Dit hoeft niet omdat er al voldoende azijn en suiker in de chutney zit. Wil je de chutney echter langer bewaren, is het raadzaam om de potjes te wecken.
Ik heb de eerste batch in hakpotjes gedaan en niet geweckt.

Zo kan het dus ook: schep dan de zeer hete chutney in de potjes. En klaar!

Ook met een stokbroodje, heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten