6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

maandag 2 april 2018

makkelijk te maken dadelnotentaart


Van een collega kreeg ik een recept voor een dadelnotentaart. Er zat geen plaatje bij. Ik vind het dan lastig om me voor te stellen hoe zo'n taartje eruit ziet. Maar Google biedt altijd uitkomst! Honderden afbeeldingen van dadeltaartjes verschijnen, als ik dadeltaart intyp. In combinatie met de ingrediëntenlijst is het dan zo duidelijk hoe het taartje er ongeveer uit zal gaan zien.



Voor het recept had ik 250 gram dadels nodig, maar ik had 400 gram in de kelder liggen. Ik heb het recept maar meteen op die hoeveelheid aangepast en dat pakte goed uit.


De dadels worden grof gehakt.


Ook de walnoten worden grof gehakt.


En dat geldt ook voor de koekjes.


De volgende keer maak ik de koekjes trouwens fijner. Ik vond ze nu net iets te crunchy in het uiteindelijke resultaat.

Vet de bakvorm in en bekleed de bodem met bakpapier. Dit is belangrijk. Doe je dit niet, krijg je het taartje niet uit de vorm.



De boter wordt gesmolten en de suiker wordt erin opgelost. Hier wordt 1 geklutst ei snel doorheen geroerd. Het is belangrijk dat je snel roert om te voorkomen dat het ei stolt.
Voeg dan honing en dadels toe. Vervolgens de koekjes en dadels.


Stort het mengsel in de bakvorm en druk het met de bolle kant van een lepel goed aan.


Het ziet er dan al heerlijk uit! Laat het taartje 2 uur koelen in de koelkast. Haal het taartje uit de vorm. Bestrooi vervolgens de bovenkant met kokosrasp.



Trek voorzichtig het bakpapier van de onderkant af. Leg het taartje op een mooi bord en bestrooi vervolgens de bovenkant met kokos.



Vrije versie door mijn vriendin gemaakt.......
Mijn vriendin had ook zin om de dadelnotentaart te maken. Zij stuurde mij het resultaat: een organische vorm.


Ze paste het recept wat aan. In plaats van biscuitjes gebruikte zij havermout:


Wat leuk dat de taart wordt gemaakt en er ook weer een eigen draai aan wordt gegeven!
Zij nam de taart mee naar de Arabische les en deelde deze daar uit. De juf vroeg vervolgens om het recept met de bedoeling om de taart met ramadan te maken. De dadelnotentaart viel dus in de smaak!


Ik maakte hem zelf ook nog een keer. Deze keer zonder ei. Dat ging heel goed.




Recept voor een dadelnotentaart

Ingrediënten
- 400 gram ontpitte dadels
- 170 gram boter
- 60 gram bruine basterdsuiker
- 1 geklust ei
- 150 gram walnoten
- 1 1/2 eetlepel honing
- 150 gram biscuitjes
- handje kokosrasp

Werkwijze
- hak de dadels en walnoten grof
-  verkruimel de biscuitjes in behoorlijk kleine stukjes
- vet de bakvorm in en bekleed de bodem met bakpapier
- smelt de boter op laag vuur
- roer de suiker hier doorheen tot ze opgelost is
- roer hier snel het gekluste ei doorheen (snel roeren om te voorkomen dat het gaat stollen)
- voeg honing en dadels toe. Laat dit, gedurende ongeveer 3 minuten, goed verwarmen
- voeg biscuitjes en walnoten toe. Laat dit nog even doorverwarmen, gedurende ongeveer 3 minuten
- stort de massa  in de bakvorm en druk dit met de bolle kant van een lepel goed aan
- laat dit 2 uur in de koelkast opstijven
- bestrooi de bovenkant van het taartje met kokosrasp
- haal het bakpapier van de onderkant van het taartje af en bestrooi deze eveneens met kokosrasp
- serveer het taartje op een mooie schaal!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten