6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 28 augustus 2021

Nieuw: vijgensaus

 

Dit is al de derde zomer dat we veel rijpe vijgen hebben. We hebben 2 flinke struiken staan. Nou ja struiken........ Ze zijn al wel 4 meter hoog......

In de oogsttijd waren we een dag of 5 weg. Toen we terugkwamen, zaten er veel (over)rijpe vijgen aan de struiken. En natuurlijk zaten er de nodige insecten (zelfs vlinders) bij die zich tegoed deden aan de vijgen. Maar er was voor ons nog genoeg over: 


Ik heb er een heerlijke crumble van gemaakt. Samen met vanille-ijs en echte slagroom, een heerlijk toetje. Hier is het recept van een crumble te vinden: recept voor crumble. Ook maakte ik weer vijgenconfituur en vijgencompote. En, bedacht ik een nieuw recept: vijgensaus. Dit is een saus die je bij een toetje kunt gebruiken, maar ook bij een wildgerecht. Ik kan me ook voorstellen dat je hem als vervanger gebruikt voor granberrysaus tijdens het kerstdiner. 

Nog even wat over het vanillestokje, waarvan ik vind dat het in zo'n vijgensaus thuishoort. Ze zijn momenteel gruwelijk duur. In Duitsland vond ik een goede vervanger: een flesje vanille-extract.

Ik vind de smaak hiervan erg goed. Ik vermoed dat dergelijke producten ook gewoon in Nederland verkrijgbaar zijn. Ik vind het een aanrader als vervanger van de momenteel zo dure, echte vanillestokjes. 

Recept Vijgensaus








Ingrediënten
- 1 kg verse vijgen
- 3/4 fles rode port en 1/2 rode wijn (een andere verhouding kan ook). Ik gebruikte in plaats van de port een pot vijgen op port en rode wijn. Voor recept, klik hier: vijgen op port en rode wijn
- 1 kaneelstokje
- 1 steranijs
- 2 theelepeltjes vanille-extract of een vanillestokje
- 6 ons bruine suiker

Werkwijze
- snijd de vijgen in kleine stukjes
- doe de vijgen in een pan, samen met de port, rode wijn, het kaneelstokje, de steranijs, de rode wijn en de bruine suiker
- breng dit aan de kook en laat dit een uur of 2 zachtjes pruttelen, zonder deksel. Hierdoor dikt de massa wat in, maar zorg ervoor dat het de substantie van een saus krijgt (dus niet te ver laten indikken). Je kunt altijd nog wat extra rode wijn toevoegen, mocht de saus te dik worden
- verwijder de kruiden
- mix de massa met de staafmixer tot saus
- doe de vijgensaus in schone potjes, draai de deksels stevig aan en laat de potjes afkoelen. 

Tafel klaar  voor een etentje met ijs, vijgensaus en slagroom na


Geen opmerkingen:

Een reactie posten