6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

vrijdag 19 november 2021

Heerlijk gevulde paprika's en mijn liefde voor kookboeken


Inmiddels heb ik een behoorlijke kookboekenkast. Nu is het niet zo dat ik elke dag uit die boeken kook, maar ik lees er wel ongeveer elke dag uit. Er zijn een aantal schrijvers waar ik alles van koop. Met stip bovenaan staat Yvette van Boven. Ik vind haar kookboeken geweldig. Alles klopt. Ze moedigt je aan om te experimenteren. Haar laatste boek: 'Van Bovens leftovers' is heel inspirerend. Restjes kunnen de volgende dag verwerkt worden. Dit is iets, wat ik eigenlijk al deed. Maar zo leuk om te lezen, hoe zij dit doet.......

Boeken die ik ook graag lees, zijn de oude kookboeken uit de vorige eeuw. Vooral de boeken die vol staan met foto's. Ik houd van de stijl: prachtige borden, bloemen, bedekte tafels, royaal, kaarsen, flessenwijn, zilver, kristal...... 

Maar ik houd ook van dit soort foto's:


Ontdekking

Een kookboekenschrijfster die ik heb ontdekt, is Delia Smith. Inmiddels 80 jaar en een van de bekendste chefkoks in Engeland. Ze had een succesvol kookprogramma op de BBC en was een succesvolle kookboekenschrijfster. Ze is nog steeds actief en heeft zelfs een website. 

Van haar heb ik de boeken 'zomergerechten' en 'wintergerechten'. 


Deze boeken zijn in 1996 en 1998 van het Engels naar het Nederlands vertaald. In de inleiding van 'Zomergerechten' wordt beschreven dat nieuwe technieken, zoals het roosteren van groenten, uitvoerig en duidelijk worden uitgelegd. In 'Wintergerechten' staan nieuwe, tijdbesparende bereidingswijzen zoals risotto uit de oven en groentegerechten die tegelijk met het hoofdgerecht worden bereid. 
Dit is natuurlijk allang niet meer nieuw. Maar toch zijn deze boeken mooi om te lezen. En ook hier staan weer prachtige foto's in. 
Inmiddels heb ik me laten inspireren door 3 gerechten uit deze boeken. Over 2 ervan schreef ik een blogbericht. 
Ik maakte een heerlijke Franse uiensoep met als basis het recept uit 'Wintergerechten'. Klik op deze link en je kunt er meer over lezen: Franse uiensoep 


Ook maakte ik uit hetzelfde boek de brownies: brownies met noten


En hierop geïnspireerd, maakte ik luxe brownies: luxe brownies met noten, frambozen en chocochunks


Allemaal heel geslaagde lekkernijen.

Vandaag maakt ik uit het boek 'Zomergerechten' geroosterde paprika's uit Piemonte. Het is nauwelijks te geloven hoe iets wat zo makkelijk kan worden gemaakt, zo fantastisch kan smaken. 

de hoofdingrediënten

paprika's gevuld met tomaten en stukjes knoflook en ansjovis, klaar om de oven in te gaan

Recept en werkwijze voor 8 halve gevulde paprika's met tomaten

Ingrediënten 
- 4 grote rode paprika's (geen groene, deze worden niet zoet genoeg)
- 4 tot 6 ontvelde tomaten
- 8 ansjovisfilets, uitgelekt
- 2 teentjes knoflook
- ongeveer 4 eetlepels olijfolie
- versgemalen zwarte peper

Een lage ovenschaal ingevet met olijfolie. Gebruik geen hoge ovenschaal: hierdoor krijgen de paprika's geen mooie knapperige randjes.

Werkwijze
- verwarm de oven voor op 180 graden
- halveer de paprika's in de lengte, verwijder de zaadlijsten. Laat de stelen, voor de mooiigheid zitten.
-Leg ze in de ovenschaal en vul ze met de in vieren gesneden ontpelde tomaten
- Snijd de ansjovis grof en de knoflookpartjes in stukjes. Verdeel deze over de paprika's
- besprenkel de gevulde paprika's met olijfolie, maal er peper over en verdeel de ansjovis en knoflook over de paprika's 
- bak de gevulde paprika's 50 minuten in de voorverwarmde oven


Wij aten het met brood en een gebakken camembert. Een complete maaltijd, simpel maar toch luxueus. Drink er een lekker glas rode wijn bij! 


Het recept voor de gebakken camembert is in de volgende link te vinden: gebakken camembert

En terwijl wij aten, keken Sinterklaas en zijn  Pieten toe. Ze zijn immers weer in het land!



3 opmerkingen:

  1. hier nog een fan van kookboeken , ik lees ze als romans ;) . ik was als een kind zo blij toen ik het orginele boek van julia child kon kopen.verder gaat mijn interesse in voornamelijk franse streekgerechten. maar ook maggie beer is een topper wat bij ons betreft

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb naar het boek van Julia Child gezocht 'de kunst van het koken'. Het lijkt me een prachtig boek. Maggie Beer ken ik niet, maar ik ga op zoek! Bedankt voor de tips.

      Verwijderen