6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 10 juni 2017

amarena kersen

In Duitsland zag ik kersen liggen, een beetje zuur maar van goede kwaliteit en maar 2 euro per kilo. Ik moest meteen aan Amarena kersen denken. Die heerlijke ingemaakte kersen uit Italië gemaakt met Amaretto, heel lekker als je ze wat verwarmt en met vanille-ijs serveert. Vorig jaar heb ik ze ook gemaakt en dat was een succesje.
Omdat deze heel snel op waren, heb ik 4 kilo kersen gekocht en aan de slag!

Als eerste moeten de kersen ontpit worden. Ik heb daar een apparaat voor. Dat was vorig jaar ook al een ramp: de kersen bleven aan de steker haken en ik moest ze er met de hand vanaf halen. De pitten waren er vaak niet eens uit. Maar goed, die frustratie was ik na een jaar natuurlijk vergeten. Binnen 10 minuten was die echter weer helemaal terug: weg met dat ding! Toen ben ik verder met de hand gaan ontpitten met een schilmesje. Dat viel niet tegen en ging veel sneller dan met die kersenontpitter 😖

In verschillende recepten heb ik gelezen dat je amandelaroma toe moet voegen. Ik houd niet zo van die kant en klare aroma's. Je kunt ook zelf je amandelsmaak maken door een aantal kersenpitten kapot te slaan.

Ik gebruik daarvoor een vleeshamer en leg de pitten op een doekje op een houten plank. Ik bedek de pitten met dit doekje en sla met veel kracht flink op het pakket.
De kapot geslagen pitten doe ik in een theefilter dat ik dichtmaak met een touwtje. Je kunt ook een theezeefje gebruiken.


Het recept voor 1 kilo kersen:
Ingrediënten:
- 1 kilo ontpitte kersen
- 100 ml Amaretto likeur
- 800 gr donkere basterdsuiker
- 1 vanillestokje
- 1 kaneelstokje
- sap van een halve limoen of citroen
Bereiding:
Ontpit de kersen.
Sla een handvol kersenpitten kapot en stop deze in een theezeefje of filter
Doe het merg van het vanillestokje, samen met het kaneelstokje, de kersen en de suiker in een pan.
Verwarm op middelhoog vuur totdat de suiker is opgelost. Doe dit, al roerende.
Voeg dan het zeefje of de filter met kersenpitten toe en laat dit even meetrekken.
Voeg dan het limoen -  of citroensap en de Amaretto toe. Laat alles op een laag vuur verder inkoken, onder voortdurend roeren gedurende ongeveer een kwartier. De vloeistof moet dik, siroopachtig zijn.
Verwijder het zeefje of  de filter en giet de kersen en de siroop in de potten en sluit ze af.
Je moet het zeker 4 weken laten staan, zodat alle aroma's door de kersen zijn opgenomen.
En dan heb je heerlijke kersen!

Voor wie het leuk vindt, ben ik nu te volgen op Facebook via HEX - passie voor zelfmaken .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten