6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 31 juli 2022

Vlierbessen: het gaat de goede kant op!

 

Ik kom uit het Betuwse dorp Gendt. Als wij over de dijk reden, kwamen we langs Fort Pannerden. Een heel geheimzinnig fort, waar we absoluut niet naar toe mochten. Volgens mijn moeder was het heel gevaarlijk terrein en was er zelfs een 10-jarig jongetje verongelukt. Op mijn 18e vertrok ik al uit de Betuwe om te gaan studeren. Mijn ouders en broers zijn er altijd blijven wonen. Ik kom er dus nog regelmatig. En het fort bleef altijd intrigeren. Het raakte in verval en werd in 2000 gekraakt. In 2006 werd het spectaculair ontruimd. Het lukte de Mobiele Eenheid niet om de krakers uit het fort te krijgen, waarna het leger er aan te pas moest komen met een mobiele toegangsbrug. Maar de krakers gaven niet op en herkraakten het fort. De gemeente wilde niet nog een keer ontruimen en sloot een overeenkomst met de krakers. Ook dit is inmiddels een stukje geschiedenis dat bij het fort hoort. Naast natuurlijk de verdedigingsfunctie waarvoor het aanvankelijk gebouwd is. 

Inmiddels is het fort gerestaureerd. En gisteren was het eindelijk zo ver: we brachten een bezoek. Het was indrukwekkend om door het fort te lopen, te zien hoe intact het  is en de geschiedenis, verteld door 1 van de vele vrijwilligers, te horen. 

Na het bezoek aan het fort liepen we naar de Pannerdense kop.
 
De Pannerdense Kop is het punt waar de Rijn zich splitst en, voor een deel, overgaat in de Waal. De Rijn gaat , via het Pannerdensch kanaal, verder als de Rijn. Dus in feite splitst de Rijn zich dan, in mijn ogen, in de Rijn en de Waal Ingewikkeld, hier laat ik mijn uiteenzetting maar bij.....😊

Het gebied daar is erg mooi.


Ik zag er munt en allerlei distelsoorten.
Een muntsoort die heel verfijnd ruikt.
En tot mijn vreugde, zag ik hele mooie vlierschermen, waarvan er op sommige plekken al schermen helemaal rijp waren.
Ik heb al jaren niet meer goed rijpe vlierbessenschermen kunnen plukken. Zou het dit jaar dan weer eens gaan lukken?
Vandaag ga ik toch maar eens bij het weggetje kijken, waar ik dit jaar hele mooie vlierbloesems heb kunnen plukken. 
Een 6 weken terug, zag ik ook al dat de vlierbloesems heel goed aan het verbessen waren:
Dat belooft wat!
Voor de liefhebbers: hier het blogbericht over hoe je vlierbessensiroop maakt: vlierbloesemsiroop


3 opmerkingen:

  1. Hoi,… leuk site .
    Waar je schrijft muntsoort ,..lijkt het mij een wilde majoraan/ marjolein een keuken kruid .
    Klopt dat ?.
    Ga wat leuke recepten van je over nemen, dank daarvoor , groet monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de leuke reactie! Ik weet het niet zeker, maar de plant waar ik sprak over muntsoort, rook sterk naar munt.

      Verwijderen
    2. Hier in sommige bermen groeit deze ook en het vergeleken met onze klooster kruidentuin,…daar het het wilde majoraan.
      Dus ik ging daar van uit

      Verwijderen