6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

woensdag 18 oktober 2023

Hergebruik van potten voor inmaak: hoe krijg je de oude etiketten ervan af?

 Ik hergebruik graag potten om producten mee in te maken. Vooral de potten van Kesbeke vind ik erg mooi. En laat het nu zo zijn dat juist bij deze potten de oorspronkelijke etiketten er haast niet vanaf te halen zijn. Er wordt een superlijm gebruikt. Ik vraag mij af waarom dat zo is. Geen idee. 

Ik plaatste hierover een bericht op de facebookpagina HEX - passie voor zelfmaken en kreeg hier heel veel respons op. Blijkbaar ben ik niet de enige, die hier problemen mee heeft. 

De antwoorden waren heel gevariëerd: 

Het gebruik van pindakaas (soms 2 keer, maar het zou wel werken), eau de cologne, terpetine, olie, afschrapen met een verfkrabber als de pot nog heet is, laten weken in kokend water met soda, lampenolie, WD40 (geen idee wat dat is), met Dasty inspuiten en dan een schuurspons gebruiken, stickerverwijderaar, haardroger erop zetten, een ijzeren schuurspons met extra dreft, wasbenzine, olijfolie, nagellakremover, brillosponsjes, boter erop smeren en in laten trekken.......... 

Er waren ook reacties als 'plak er je eigen etiket overheen' en 'lekker laten zitten en genieten van de inhoud'.  Dat kan natuurlijk ook! 

Maar toch: mijn oog wil ook wat. Ik vind het gewoon mooi als ik schone, etiketvrije potten heb met alleen mijn eigen labeltje erop. 

Heel fijn dat er zoveel mensen op mijn facebook-bericht reageerden met hun oplossing. Ik heb ze allemaal goed gelezen. Waar ik niet zo'n zin in heb is om met chemische middelen te gaan werken. Vandaar dat ik het als volgt geprobeerd heb en met succes:

De potten heb ik in zeer heet water een minuut of 10 laten weken, vervolgens lukte het om de etiketten er met een ijzeren schuurspons af te schuren. Dus nu: sparen die Kesbeke-potten! Ze zijn de moeite van hergebruik waard! 


6 opmerkingen:

  1. Misschien kunnen we die Augurkenkoning een mailtje sturen en vragen om minder goede lijm?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. C.J.R. Kesbeke
    Fijne Tafelzuren b.v.
    Adolf van Nassaustraat 2-8
    1055 RP Amsterdam
    kesbeke@kesbeke.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de heren een mailtje gestuurd.
    Geachte heren,

    Veel mensen, ook ikzelf, hergebruiken uw mooie potten. Er is alleen een probleem met het verwijderen van de etiketten. Is het mogelijk om een minder sterke of een andere, makkelijk, te verwijderen lijm te gebruiken? Het is toch zonde dat de potten niet hergebruikt kunnen worden.

    Ik stel uw reactie zeer op prijs. Alvast dank voor de te nemen moeite.

    Vriendelijke groeten van Janneke de Vries

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Werken er geen dames op de etikettenplakafdeling?😉

      Verwijderen
    2. ;-) Bij de directie, die de beslissingen neemt, werken ongetwijfeld (te) weinig vrouwen.........................................

      Verwijderen
  4. Ook ik bewaar deze mooie potten en mijn middel is kokend water uit de waterkoker in de pot gieten. Dit ongeveer 15 min laten staan en de sticker voorzichtig op een hoek losmaken en er af trekken. Hierna nog even met afwasmiddel en schuursponsje de evt laatste restjes lijm er af halen. Werkt voor mij goed en hoop dat ook anderen er wat mee kunnen, succes

    BeantwoordenVerwijderen