6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 14 oktober 2023

Snelle zoetzure inmaak van bijna verpieterde komkommers

 

In de koelkast lagen een aantal komkommers bijna te verpieteren. Ik kan er slecht tegen om etenswaren weg te gooien, en besloot om een snelle inmaak te doen.  

De potten zet ik in de vaatwasser, waarbij ik het zo plan dat de vaatwasser net klaar is, als ik mijn groenten en inmaakazijn klaar heb staan. De potten komen dan gloeiendheet de vaatwasser uit. Dit werkt prima. Vroeger kookte ik de potten uit en zette ze daarna nog in de oven. Dat was heel veel werk, Deze methode met de vaatwasser, werkt prima voor mij. 

De komkommers worden geschild (omdat de schil niet meer knapperig is) en door de lengte doormidden gesneden. Met een lepeltje worden de zaden eruit geschraapt.

Vervolgens worden de komkommers in partjes gesneden. 

Ik vind het lekker om er uienpartjes bij te doen. De uien worden geschild en in partjes gesneden. Voor de kleur doe ik er een rode ui bij.

Dan worden de uien - en komkommerpartjes door elkaar geschept. 

Tegelijkertijd maak ik de inmaakazijn klaar. Als azijn gebruikte ik een appelazijn. Hieraan voeg ik suiker, kurkuma (voor de gele kleur) en mosterzaad toe. Dit laat ik enkele minuten koken en roer er doorheen, zodat de suiker goed oplost. 

Dan doe ik het komkommer-uimengsel in de schone potten, druk dit goed aan en voeg dan het azijnmengsel toe.

Ik klop een paar keer met de volle pot, zodat het vocht goed naar beneden gaat en vul de dan ontstane ruimte nog wat aan met het azijnmengsel. Deksel erop, goed aandraaien en klaar!  

Deze komkommers op zoetzuur zouden een week of 3 -4 moeten staan, voordat je ze opeet. Ik heb ze echter een dag later al gegeten op een cracker met kaas. Ze hadden al een prima smaak en worden alleen maar lekkerder. 

Ook lekker door een salade of bijvoorbeeld bij een stampot of een chinees menu. 

Werkwijze snelle inmaak van komkommers op zoetzuur

Ingrediënten

- 3 komkommers

- 1 grote ui

- 750 ml azijn (bv natuurazijn of appelazijn)

- 225 gram suiker 

- 3 theelepels kurkuma

- 5 theelepels mosterdzaad

Werkwijze

- Schil de komkommers (dat hoeft niet als de schil nog mooi is), halveer ze in de lengte, schraap de zaadlijsten eruit en snijd ze in halve maantjes van ongeveer 0,75 cm

- snijd de ui doormidden en in smalle schijfjes

- vermeng de ui en komkommer

- maak het azijnmengsel klaar: doe alle ingrediénten in een pan, laat dit een paar minuten borrelen waarbij je roert totdat de suiker is opgelost

- schep het komkommer-uimengsel in schone potten en druk dit goed aan

- schenk er vervolgens het azijnmengsel overheen, klop een paar keer flink met de pot en vul weer aan met azijnmengsle

- doe de deksel erop en draai hem stevig aan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten